banner3

banner17

01.02.2022, 19:48 707

Köprüleri yıkarsanız gönüllerden koparsınız

Nasıl bir şehirde yaşamak istersiniz sorusuna siz ne yanıt verirsiniz bilemem ama ben nasılına bakmadan Zonguldak’ta yaşamayı tercih edenlerden olurdum.

Bu seçimimin nedeni Zonguldak’ın çok çok iyi ve yaşanacak mükemmel bir şehir olması değil, onu söyleyeyim;  evet çok güzel bir doğa parçasında, insanı uygar, toplumsal kültürüne hoşgörünün hakim olduğu, devletçi geçmişi nedeniyle de bu ülkede sosyal adaletin en fazla yaygınlaştığı ve gelir dağılımının en adil uygulandığı kentlerden biri olan, bunun gibi daha birçok artısı bulunan bir yer burası.

Ama asıl neden daha çok duygusal; yani bağlanmakla ilgili, oranın bir parçası olmakla ilgili, geçmişte yaşanan çoğunlukla güzel anıların dimağımızda bıraktığı hoş tortularla ilgili...Yani bizi mutlu eden bir etkisi var adına nostalji de denen bu olgunun. Belki de yaşama bağlılığımızın duygularımıza yansımasını ifade ediyor nostalji kavramının karşılığı.

Nedeni her ne olursa olsun insana bir yere ait olduğunu hissettiren her şey seviliyor işte. Bunun sonucunda insanın yaşadığı yeri sahiplenmesi; orayla ilgili güzellikleri, oranın kültürünü ve onu yaratan geçmişini içselleştirerek yeni fikirlerle bezemesini ve zenginleştirmesini de beraberinde getiriyor.

Bir şehir neden sevilir ki?

Yukarıda anlatmaya çalıştıklarıma bakılırsa böyle bir soru saçmadır, çünkü duygu dışı bir yanıt verilemez bu soruya. Bunun daha çok psikolojik temelleri olduğunu düşünüyorum ki zaten konunun uzmanları da öyle söylüyor. 

Maslow’un İhtiyaçlar Piramidi’nde aidiyet gereksinimi fizyolojik gereksinimler ve güvenlik gereksiniminden sonra gelmektedir. Yani kendimizi oraya ait hissederek orada konumlandırmamızın sonucudur bir kenti sevmemizdeki sır.

Demek ki ben de; taşıyla toprağıyla, caddesi sokağıyla, Site’si Kapuz’uyla, Fener’i Üzülmez’iyle  Asma’sı Gazipaşa’sıyla, limanı deresiyle, Acılık’ından Soğuksu’ya ve elbette olmazsa olmazı Fevkani Köprü’ye kadar her sokağında ve yapısında ayrı bir anım olduğu içindir belki de, bu kenti her yerden fazla sever ve o nedenle kendimi buraya ait hissederim.

Aidiyet, insanın yaşadığı yerde bıraktığı kendine ait izler ve kullandığı nesnelerle pekişmekte, sonuçta insanda kendisini bir parçası olarak  gördüğü o yer üzerinde hak sahibi olduğu duygusuna neden olmaktadır.

Bu güzel duygu bizim gibi kozmopolit yapıdaki kentlerde hemşehrilik olgusunu da güçlendiren bir katalizör işlevi görmekte, böylelikle yöneticilerin kentle ilgili tasarruflarında halkın denetleyici ve yönlendirici etkisini güçlendirmektedir.

Ben de bu nedenlerle kendimi ait hissettiğim bu şehirde anısı olan, hikayesi olan her yapıyı sahiplenir,  korumak isterim.

Gelelim Köprümüze

Anlatmaya çalıştığım hikaye, acıklı Türk filmleri gibi bu şehrin geleceği için endişelenen herkesi ağlatacak bir sona layık görülen, hoyratça kullanılıp nankörce iteklenmesine rağmen görevini ilk günkü gibi yerine getirmeye devam eden bir yapının hikayesi.

Bu yapı hem kentin iki yakasını bağlayan sağlam bir omurga, hem de kent trafiğini besleyen aort damarı gibi işlevsel bir kanal.

Belki de kentin maden ve endüstri geçmişini yansıtan çelikten bir gerdanlık.

Evet, Fevkani Köprü bu yok edilmek istenen eserin adı.

Neden yok edilmek istendiği konusunda mantıklı bir gerekçe bulunamadığı için bir takım teknik raporlara sarılsalar da hiç bir teknik heyet net olarak köprünün yıkılmasını zorunlu kılacak olumsuz bir rapor vermemiştir.

Şunu ifade etmek isterim ki, dünyadaki her yapıyı yıkıp yerine bir başka alternatifini yapmak mümkündür. Karar vericilerin inisiyatifindedir bu konu. Sonuçta paraya bakar.

Ancak yerine getirilemeyecek bazı şeyler vardır ki o da yapının hikayesi, yaşanmışlıkları, kente kattığı değer, yani yapının ruhudur.

Dikkat edilirse köprünün şehir merkezinde yoğunlaşan trafiğin akışı ve yönlenmesindeki eşsiz işlevinden hiç bahsetmiyorum bile, çünkü o yönü her köprünün en doğal özelliğidir.

Devamında; merkezde düğümlenen karayolu ve demiryolu olanakları ile gelecekte limanın işlevselliğinde meydana gelecek değişimlerin de göz önüne alınmasıyla hazırlanacak ulaşım planlamasında köprünün fonksiyonu daha da önem kazanacaktır.

Ayrıca Fevkani’nin kaldırılması halinde zaten bir takım köprüler, alt ve üst geçitler gibi yapılara ihtiyaç duyulacaktır. Dolayısıyla parasal olarak da ortaya çıkacak yüksek maliyetin düşünülmesi gerekmektedir.

Fevkani’yi neden yaşatmalı

Fevkani Köprü’müzün bir tek ihtiyacı vardır o da 66 yıldan bu yana ihmal edilen  bakımının yapılmasıdır. Ciddi bir bakımla pırıl pırıl ortaya çıkarılıp devamında periyodik takiple yüzlerce yıl ayakta tutulup kullanılması mümkündür. Bunu ifade ederken mühendis kimliğimi ve iş hayatımdaki deneyim ve görgümü ortaya koyuyorum.

Köprünün köprü olma fonksiyonunun yanında baştan beri ifade etmeye çalıştığım endüstri mirası olma, aidiyet yaratma ve kentsel kimlik üretmeye, hemşehrilik bağlarımızı güçlendirmeye verdiği katkının bence salt bir köprü olmasından daha önemli olduğunu da vurgulamak isterim.

Bu şehir gelecekte turizm alanında ülkenin en özel destinasyonlarından biri olma potansiyelini taşıyor. Bu potansiyeli harekete geçirecek argümanların en önemlilerinden biri de Fevkani Köprü’dür. Elde tutulması bir yana, daha önemlisi yapısal görselliğini ortaya çıkaracak şekilde temizlik, bakım ve restorasyonunun yapılmasıdır.

Her ne kadar belediye olarak köprünün yıkılmasını kararlaştırmış olsalar da sevgili Belediye Başkanımız Ömer Selim Alan’ı ikinci kez aklı selim davranmaya davet ediyor, bu anlamsız ve kente telafisi olmayan zararlar verecek yıkım kararından dönmesini öneriyorum.

Zonguldak ve ülke yararına daha farklı konularda buluşmak umuduyla hoşçakalın, sağlıkla kalın.

Ek olarak okunmasında yarar gördüğüm yazılar:

https://www.zhaber.com.tr/m/bu-cinayete-sakin-izin-vermeyin-makale,132.html

https://www.zhaber.com.tr/m/koprualti-alisveris-ve-yasam-merkezi-makale,127.html

https://www.halkinsesi.com.tr/kultur-sanat/ekinin-fevkani-koprusu-h22552.html

https://www.halkinsesi.com.tr/m/fevkani-kopru-bir-planlama-ve-muhendislik-harikasidir-makale,4652.html

https://www.pusulagazetesi.com.tr/kentlerin-balkonlari-vardir-150387-haberler.html

Yorumlar (3)
Zafer Coşkun 4 ay önce
Ağzına sağlık meftun bey bu gerçekleri anlamalarına bir nebzede olsa kattı sağladığınızı düşünüyorum.66 yıl önce ki teknoloji ile birlikte 4x4 Lük yapılan fevkani köprüsü nü bakımsızlıktan kötü görünüyor.66yıldan beri hangi belediye köprüye bırakın boya yapmayı hangi bakımı yapmış? Önce onu sorgulayalım
Adnan Ömür 4 ay önce
Syn Sayılı; çok güzel ifadeleri bir bir ardına ve insanların"Zongulda'ta yaşayan" lezleti hissettire hissettire tekrar o güzellikleri hatırlattığınız için'de ayrıca minnettarız.
Her zaman ilkleri ve artıları yaşayanlar Zonguldaklılar olmuştur.
Bu milletin anılarını yıkmayın . gerekirse onarın,.Avrupa'daki eski hiç bir bina yıkılmıyor onarılıyor ve tarihin derinliklerinde yerini alıyor.
Vefkani köprüsünün Malabadi köprüsü gibi anılarla doludur siyah beyaz filmler gibi. Bırakın tarihteki yerini korusun ve anılarda değil her kesin renkli gözünde bir filim karesi gibi ,mağrur ve gurulu bir bilezik gibi Zonguldağımızı süslesin. İstanbulun gerdanlığı Boğaziçi köprüsü gibi.????
Çocukları yetim kalmış dul bir kadın gibi olmasın iki katlı şehrimiz.
YIKMAYA 4 ay önce
Geldimi böyle tarihi değer yerleri yerle bir etmek için her türlü fırıldağı çevirmeleri çok güzel beceriyorlar.
Bu tarihi köprünün onarılmasının çok daha makul fiyatlarda yapılmasını,sağlamlaştırılmasını bir bilene sorarak,yada sizin bu güzel yaklaşımınızı kale alarak hareket etmek varken,kalkıyorlar yıkmanın peşinde koşuyor Başkan.
Yıkıp yapmayıda becere bilseler gam yemeyeceğim.
Örnek ortada,sahil projesi,yüzüne,gözüne bulaştırdı ve ne zaman biteceğide belli değil,rezil,rusvay ettiler sahili.
Mühendisler odasınıda yıkmak için her türlü fırıldakları çeviriyor,çünkü yıkma hastalıkları var bunların beyinlerinde.
Bir tek kafaları kişilerin duygularını sömürmek,oy avcılığı için bildikleri trilyonlar harcayarak cami yapmayı biliyorlar.
Allah’tan tek dileğim bu lüzumsuz trilyonlar harcayarak camilerin altında ölüp gitmeleri.????
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Pendikspor Futbol 34 77
2. Amed Sportif Faaliyetler 34 57
3. TECO Karacabey Belediyespor 34 56
4. Isparta 32 Spor 34 55
5. Tarsus İdman Yurdu 34 55
6. Anagold 24Erzincanspor 34 54
7. Bucaspor 1928 34 53
8. Kırşehir Belediyespor 34 49
9. Ankara Demirspor 34 49
10. Weecoins Kırklarelispor 34 47
11. Şanlıurfaspor 34 46
12. Nazilli Belediyespor 34 45
13. Uşakspor A.Ş. 34 40
14. CriptoSwaps Zonguldak Kömürspor 34 38
15. Pazarspor 34 34
16. Akhisarspor 34 31
17. Karatay Termal 1922 Konyaspor 34 29
18. Eskişehirspor 34 22
19. GMG Kastamonuspor 0 0
Takımlar O P
1. Trabzonspor 37 81
2. Fenerbahçe 38 73
3. Konyaspor 38 68
4. Başakşehir 37 62
5. Alanyaspor 37 61
6. Beşiktaş 38 59
7. Antalyaspor 38 59
8. Karagümrük 37 57
9. Sivasspor 38 54
10. Kasımpaşa 38 53
11. Adana Demirspor 37 52
12. Galatasaray 38 52
13. Hatayspor 37 50
14. Kayserispor 38 47
15. Gaziantep FK 38 46
16. Giresunspor 37 45
17. Rizespor 38 36
18. Altay 38 34
19. Göztepe 37 28
20. Ö.K Yeni Malatya 38 20
Takımlar O P
1. Ankaragücü 36 70
2. Ümraniye 36 70
3. Bandırmaspor 36 62
4. İstanbulspor 36 60
5. Erzurumspor 36 58
6. Eyüpspor 36 57
7. Samsunspor 36 51
8. Boluspor 36 50
9. Manisa Futbol Kulübü 36 49
10. Tuzlaspor 36 49
11. Denizlispor 36 49
12. Keçiörengücü 36 48
13. Gençlerbirliği 36 48
14. Altınordu 36 45
15. Adanaspor 36 45
16. Kocaelispor 36 44
17. Bursaspor 36 44
18. Menemen Belediyespor 36 38
19. Balıkesirspor 36 12
Takımlar O P
1. M.City 37 90
2. Liverpool 37 89
3. Chelsea 37 71
4. Tottenham 37 68
5. Arsenal 37 66
6. M. United 37 58
7. West Ham United 37 56
8. Wolverhampton Wanderers 37 51
9. Leicester City 37 49
10. Brighton 37 48
11. Brentford 37 46
12. Newcastle 37 46
13. Crystal Palace 37 45
14. Aston Villa 37 45
15. Southampton 37 40
16. Everton 37 39
17. Burnley 37 35
18. Leeds United 37 35
19. Watford 37 23
20. Norwich City 37 22
Günün Anketi Tümü
1.100 TL Bayram ikramiyesi yeterli mi yetersiz mi? 1.100 TL Bayram ikramiyesi yeterli mi yetersiz mi?
Gelişmelerden Haberdar Olun
@