Tarih Araştırmacısı ve Z HABER köşe yazarı İbrahim Kekeç, Ankara’daki Kurşunlu Tarihi Kongresi’nde Zonguldak tarihine de ışık tutan bir tebliğ sundu.

I. Uluslararası Kurşunlu Tarihi Kongresi, yerli ve yabancı çok sayıda akademisyen ve tarih severlerin yoğun katılımıyla 25-26 Aralık 2021 tarihlerinde Ankara’da gerçekleştirildi.

Kurşunlu Kaymakamlığı, Kurşunlu Belediyesi ve Afet Araştırmaları Derneği işbirliğiyle düzenlenen, İvedik Teknopark Kongre Merkezi’nde gerçekleştirilen Kongre’ye ülkemizden ve dünyanın farklı ülkelerinden 70’e yakın akademisyen ile tarih araştırmacıları katıldı.

Kongre Bilimsel Kurulunda görevlendirilen hemşehrimiz ve Tarih Araştırmacısı Yazarımız İbrahim Kekeç, Kongre’nin ikinci günkü oturumunda Zonguldak tarihine de ışık tutan  “KURŞUNLU TRENİ TARİHİ” konulu tebliğini sundu.

Çankırı’nın Kurşunlu yöresine ait tarihi, coğrafi,  insani ve kültürel değerler bilimsel boyutuyla ele alındığı Kongre’nin “Kurşunlu ve Tren” konulu oturumunda “KURŞUNLU TRENİ TARİHİ” tebliğini sunan Kekeç, konuşmasında; demiryolunun Kurşunlu’dan geçiş öyküsü, sosyal ve kültürel etkileşimleri ve tarihte Kurşunlu-Zonguldak hattında gerçekleşen kader birliğini anlattı.

Atatürk’ün direktifleriyle başlatılan ülkemizin demirağlarla örülmesi kapsamındaki en önemli projelerden birinin Ankara-Ereğli demiryolu hattı olduğuna işaret eden Kekeç, Ereğli’deki taş kömürünün Ankara’ya ve diğer şehirlerine ulaştırılması için büyük önem taşıyan proje kapsamında önce Ankara-Ereğli arasında direk demiryolu hattının yapımının planlandığını söyledi.

Kekeç, bu hattın yapımına Erkânı Harbiye tarafından askeri sakıncalarla karşı çıkıldığı için bugün Anadolu’nun iç kesimlerinden dolaşılarak bugünkü Ankara-Çankırı-Zonguldak demiryolu hattının inşa edildiğini, böylelikle bu hat üzerinde bulunan Kurşunlu’nun da demiryoluna kavuştuğunu kaydetti.

“Kurşunlulular Filyos’a geldi, belediye düştü!

Trenlerin batıdan doğuya, doğudan batıya geçerken Kurşunlu’yu kucakladığını değinen Kekeç, Filyos demiryolu hattının inşasında Kurşunlu halkının da alın teri ve emekleri olduğunu, bu sayede Kurşunlu ve Zonguldaklılar arasında kader ve gönül birliği oluştuğuna dikkati çekti.

Bu ifadelerini görüşlerini 29 Temmuz 1936 tarihli Akşam gazetesinin “Lağvedilen Belediye” başlıklı haberine dayandıran Kekeç, söz konusu haberde, sayım sırasında Kurşunlu halkının pek çoğunun Filyos hattında (demiryolu) çalışmada olması nedeniyle nüfusun 2.000’den aşağı düştüğü, belediye teşkilatının da bu nedenle lağvedildiği bilgisinin yer aldığını aktardı.

Kurşunlu ile Zonguldak arasında kader birliğini güçlendiren bir başka hadisenin İkinci Dünya Savaşı’nın yaşandığı 1941 yılında gerçekleştiğine değinen Tarih Araştırmacısı ve Yazar İbrahim Kekeç, İstanbul Vilayetinden yayınlanan tebliğ doğrultusunda Atkaracalar, Kurşunlu Sumucak, Göllüce, Ildızım, İpsarı ve Çankırı yolcularının Aksu vapuru ile ücretsiz olarak Zonguldak’a geldiklerini, buradan hareken eden trenle de memleketlerine ulaştığını vurguladı.

Tebliğine hazırladığı görseller ve belgeler üzerinde devam eden Tarih Araştırmacısı ve Yazar İbrahim Kekeç, “Hepimiz aynı trenin yolcularıyız. Trenden kopmayalım, içimizdeki tren sevgisi hiç eksik olmasın.” diyerek konuşmasını tamamladı.

Editör: TE Bilişim