İzmir’de yaşayan Zonguldaklı eski gazeteci, fotoğraf sanatçısı, araştırmacı Birol Üzmez, Büyük madenci grevinin sembolü olan çekiçli çocuğun hikayesini anlattı. Üzmez; “O plastik çekiç, grevin sembolü oldu. Fotoğraf, Fotokritik günlerinde paylaşılınca büyük beğeni topladı. Ama en güzeli: O çocuk büyüdü, hayata tutundu. Ve hâlâ o çekiç havada, grevin direnci gibi” dedi.
İŞTE O YAZI:
“Bir Fotoğrafın Serüveni
Çekiçli Çocuk: 1990 Büyük Madenci Grevi'nden Bir Sembol
1990 Büyük Madenci Grevi'nin en ikonik karelerinden biri...
Kozlu'da Şemsi Denizer konuşurken, kalabalığın ortasında bir çocuk: Elinde plastik oyuncak çekiç, havaya kaldırmış, gözleri kararlı. Arkasında binlerce madenci, kadınlar, çocuklar... O fotoğraf, grevin ruhunu tek bir karede yakalamıştı:
Küçük bir çocuğun öfkesi, umudu, direnci.Fotoğrafı çektiğim gün, Cumhuriyet gazetesi muhabiriydim. Yerel fotoğrafçılarla birlikte yüksek bir noktada mevzilenmiştik. Aşağıda kitle dalgalanıyordu. Gözüme bir kadın takıldı, kucağında çocuk, elinde oyuncak çekiç. Birkaç kare çektim, ama istediğim his yoktu.Kadına rica ettim: “Çocuğu duvarın üstüne kaldırır mısınız?”
Kaldırdı. Çocuğa işaret ettim: “Çekiçi havaya kaldır!”
Üç yatay, üç dikey kadraj aldım. Bir tanesi tam istediğim gibiydi: Çocuk resmen kalabalığın üstünde, çekici zafer işareti gibi kaldırmış. Biz yukarıda olduğumuz için aşağıdaki kitle müthiş bir derinlik veriyordu. O anda orada bulunan tüm fotoğrafçılar aynı pozu çekti.
Yıllar içinde fotoğraf karıştı, kime ait olduğu tartışıldı. Ama o çocuk, sadece benim gözümün içine bakıyordu. Miting bitince Kozlu sahil yolundan Zonguldak merkeze kadar onu takip ettim. Sonra izini kaybettik.
Aradan uzun yıllar geçti. Fahri Bozbaş, çocuğun adının Resul olduğunu öğrendi ve İstanbul Zeytinburnu'nda buldu. Ben de Resul'le telefonda görüşme şansı yakaladım. Fotoğrafı büyütüp armağan olarak gönderdim. Resul, Zeytinburnu'nda bayan kuaförlüğü yapıyordu. Belki hâlâ yapıyordur.
O plastik çekiç, grevin sembolü oldu.
Fotoğraf, Fotokritik günlerinde paylaşılınca büyük beğeni topladı. Balıkesir Fotoğraf Müzesi koleksiyonuna seçildi. Sonra kamuya mal oldu ,bilgim dışında pek çok etkinlikte kullanıldı. Ama en güzeli: O çocuk büyüdü, hayata tutundu.
Ve hâlâ o çekiç havada, grevin direnci gibi.”