Yüksel Yıldırım'ın yazısı şu şekilde;

"6 Aralık 2021 tarihi Prof.Dr. Şaban Teoman Duralı’nın ölüm yıldönümü…

Prof.Dr. Şaban Teoman Duralı” isminin tünellere veriliş hikayesi…

Zonguldak doğumlu Prof. Dr. Şaban Teoman Duralı’ya, 6 Nisan 2017 tarihinde dönemin Zonguldak BEÜ Rektörü Prof. Dr. Mahmut Özer tarafından Fahri Doktora Payesi’ takdim edildi...

"Var mı bahse giren Zonguldakspor şampiyon olacak" "Var mı bahse giren Zonguldakspor şampiyon olacak"

Yine; Prof.Dr. Şaban Teoman Duralı’nın ismi Zonguldak Mithatpaşa Tünellerine verildi ve 22 Ocak 2022 tarihinde tünellerin açılışı gerçekleşti…

PROF. DR. ŞABAN TEOMAN DURALI TÜNELLERİ:

1970 ortalarında Zonguldak Belediye Başkanı Hüseyin Öztek tarafından kentleşme planı gündeme geldi… Ulaşımıyla, alt yapısıyla, sanat ve kültür alanlarıyla, demografik yapısıyla, turizmiyle, huzur evleriyle, sporuyla v.b. aklınıza bir kent için ne geliyorsa Zonguldak-Kozlu-Kilimli-Çatalağzı Belediyelerinin bir araya gelerek oluşturduğu ‘Zonguldak Metropoliten Alan Planlaması’ adında bir yarışma düzenlendi. ODTÜ profesörlerinden Mimar Esat Trak'ın önderliğindeki proje yarışmayı kazandı ve uygulamaya konuldu.

Bu gelişmeler devam ederken o günlerde Belediye Başkanı Hüseyin Öztek şimdi ‘Mithatpaşa Tüneller’ diye anılan geçitlerden bahsederek, ‘Bu dağları deleceğiz, başka çaresi yok’ diye bir düşünce ortaya koydu.

Bu düşünce orada kalmadı, 1975 yılında Hüseyin Öztek döneminde Mithatpaşa Tüneli projesi plana dahil edildi...

Ancak çeşitli nedenlerden dolayı uzun yıllar duymazdan, görmezden gelinen bu proje, artık 2005 yılında ihtiyaçtan kaçınılmaz hale gelmişti.

Mithatpaşa Tünelleri, yeniden 2005-2006 yıllarında tartışılmaya başlandı. Son olarak çok sayıda derneğin bir araya gelmesiyle oluşturulan Zonguldak Platformu’nun gündemine alındı. Platform üyeleri, konuyu tartışarak, bu konuda bir imza kampanyası başlatılmasına karar verdiler. 2009 yılında başlatılan imza kampanyasına yaklaşık 35 bin vatandaş imza attı. İmzalar daha sonra Platform üyeleri tarafından Ulaştırma Bakanlığı’na ulaştırıldı. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, kampanya sonrası Zonguldak’a yaptığı ilk ziyarette, “Mithatpaşa Tünelleri için atılan 35 bin imzayı görmezden gelemeyiz” diyerek, destek vereceğini belirtti.

O günden sonra proje etüt ve ihale süreci başlamış oldu.

Mithatpaşa Tünelleri’nin tartışılmaya başlanmasıyla birlikte çok sayıda gazeteci, bu tünellerin önemini sayfalarına ve köşelerine taşıyarak sahiplendi. İktidar temsilcilerinden, muhalefet temsilcilerine toplumun her kesiminden gelen talepler sonunda Zonguldak’ın hayalinde olan tünelin gerçekleşmesi için önemli bir adım atıldı.

2 Ağıstos 2013 tarihinde dönemin Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım tünelin temelini attı. Proje kapsamında; Mithatpaşa T-0, T-1, T-2 tünelleri, Aslan Kayası Tüneli, Kilimli sahil yolu, Zonguldak ve Uzunkum köprülü kavşağının yapımına başlandı. Toplam 5 bin 10 metre uzunluğundaki tüneller ve diğer çalışmalar, ödenek yetersizliği nedeniyle 2018'in Temmuz ayında durdu.

Karayolları 15'inci Bölge Müdürlüğü'nün projeyi 'yapımı öncelikli birinci proje' kapsamına almasıyla 9 Ocak 2019'da çalışmalara tekrar başlandı.

Karayolları 15’inci Bölge Müdürlüğü’nde yapılan proje değişikliği ilavesi ihalesinde, İkincimakas Kavşağı ile Kapuz-Uzunkum arasında yapılacak iki ayrı güzergah için 4 ayrı yeni tünel projelendi. Toplam 1600 metre olan tüneller. Bağlık’ta bulunan Zonguldak Belediyesi Asfalt Şantiyesi’nden çıkarak 260 metrelik ilave tünellerle Kapuz-Uzunkum üzerinden Kilimli sahil yoluna bağlandı. Yapılan ilk projede tek güzergah üzerinde birbirine ilave tünel yapılması kararlaştırılmıştı. Ankara güzergahından gelen duble yol hattı nedeniyle proje tadilatı yapılarak güzergah sayısının ikiye çıkartılması kararlaştırılmıştı. Yapılan proje tadilatı nedeniyle ihale süreci bir yıl daha uzadı.

Uzun yıllar kentin ana arteli Gazipaşa Caddesi’nde trafik problemleri kaosa dönüşmeye devam ederken, kent trafiğini de önemli ölçüde rahatlatması planlanan tünel ve yolların yapımı bu kaos içersinde nihayet tamamlandı…

Dönemin belediye başkanı Hüseyin Öztek’in 1975 yılında plana dahil ettiği projeye 38 yıl sonra ilk kazma vurulmuş ve tam 46 yıl sonra tamamlanmış oldu. Kamuoyunda “46 yıllık hayal gerçek oldu” manşetleri ile haber oldu.

Zonguldak Mithatpaşa Tünelleri ve kavşaklar, artık araç geçişine hazırlandı. Kentte tünele verilecek ismin Hüseyin Öztek olması konuşulurken, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından yeni bir isim gündeme getirildi. Kısa bir süre önce vefat eden Prof.Dr. Teoman Duralı ismini işaret etti. Tamamlanan tünel ve bağlantı yollarına Prof.Dr. Teoman Duralı ismi verildi. Birinci tünel girişine tabelası takıldı.

TEOMAN DURALİ KİMDİR?

(d. 7 Şubat 1947, Zonguldak - ö. 6 Aralık 2021)

1947 tarihinde Zonguldak Kozlu’da doğdu. Felsefe, Antropoloji ve Biyoloji alanlarında yüksek öğrenimini yapan Duralı 'Çağdaş Düşüncede Canlı Sorunu' çalışmasıyla 1977'de doktor, 1982'de doçent oldu. 1977'den 2015'e kadar İstanbul Üniversitesi Felsefe Bölümünde Öğretim üyesi, 2009- 2016 arasında Kırklareli Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi dekanı olarak görev yaptı. 2017 yılından sonra İbn Haldun Üniversitesi akademik kadrosunda yer alan Duralı, bilim felsefesi, felsefe tarihi ve biyoloji felsefesi alanlarında birçok çalışma yaptı. 1977 yılında doktorasını tamamlayan, 1978 yılında NATO bursu ile Paris’te biyoteknoloji seminerlerine katılan Duralı, 1985’te ABD Penn State University’de tamamladığı “Kant’ın A Priori Bilgi İstidâtı” adlı çalışmasının ardından 1988’de mezun olduğu bölümde Profesör unvanı aldı. Duralı, İngilizce, Fransızca, Almanca, Latince, Yunanca, İtalyanca, Felemenkçe, İspanyolca, Rusça, Malayca biliyordu. 74 yaşında vefat etti."