Yerlikaya, düzenlemenin amacını “trafik kültürünü yeniden inşa etmek” olarak tanımladı.
Bakan Yerlikaya, 2026 Merkezi Yönetim ve 2024 Kesin Hesap Kanun Teklifi görüşmeleri için geldiği Meclis’te gazetecilerin sorularını yanıtladı. Trafik cezalarından denetimlere kadar milyonları ilgilendiren yeni düzenlemelerin kısa sürede yürürlüğe girmesi bekleniyor.
Düzenlemede Öne Çıkan Maddeler
Yeni kanun teklifinde caydırıcı birçok düzenleme yer alıyor. Taslak 36 madde içeriyor ve hem bireysel ihlallere hem de sistematik risklere yönelik cezaları yeniden düzenliyor.
- Alkol ve uyuşturucu etkisinde araç kullanımı:
- İlk ihlalde 25 bin TL ceza ve 6 ay ehliyet geri alma
- İkinci ihlalde 50 bin TL ve 2 yıl ehliyet geri alma
- Üçüncü ihlalde 150 bin TL ve 5 yıl ehliyet geri alma
- Uyuşturucu etkisinde araç kullanımı: 150 bin TL ve ehliyet iptali
- ‘Dur’ ihtarına uymama: 200 bin TL ceza, 60 gün ehliyet geri alma ve aracın 60 gün trafikten men edilmesi
- Ehliyetsiz araç kullanımı: 40 bin TL ceza
- Ehliyeti iptal edildiği halde araç kullanmak: 200 bin TL ceza, 5 yıl içinde tekrarında sürücü belgesinin iptali
- Kırmızı ışık, hız ve makas:
- İlk ihlal 5 bin TL, ikincide 10 bin TL
- Üçüncüde 15 bin TL ve 30 gün ehliyet geri alma
- Dördüncüde 20 bin TL ve 60 gün ehliyet geri alma
- Beşincide 30 bin TL ve 90 gün ehliyet geri alma
- Altıncı ve sonrası: 80 bin TL ve ehliyet iptali
- Makas atma: 90 bin TL, 60 gün ehliyet geri alma ve araç men
- Yetkisiz çakar, takograf ve taksimetre:
- Yetkisiz çakar: 138 bin TL ve 30 gün ehliyet ve araç men
- Takograf cihazı kullanmama: 75 bin TL
- Cihaza müdahale: İlkinde 185 bin TL, tekrarında 370 bin TL
- Geçiş üstünlüğü olan araçlara yol vermeme:
- Ambulans, itfaiye ve acil araçlara yol vermeyenlere 46 bin TL ceza ve 30 gün ehliyet geri alma
- 5 yıl içinde ikinci kez ihlalde sürücü belgesi iptal
- Motosikletliler:
- Kask takmamak: İlk ihlalde 2 bin 500 TL, ikincide 5 bin TL, üçüncüde 10 bin TL
- Korumalı ekipman zorunluluğu ve farkındalık kampanyaları
Amaç: Trafik Kültürünü Yeniden İnşa Etmek
Yerlikaya, düzenlemelerin temel hedefinin “trafik kültürünü yeniden inşa etmek” olduğunu vurguladı. Kanunun ocak ayı itibarıyla yürürlüğe girmesi bekleniyor.




