Anadolu bozkırının gizemli kasabası Kurşunlu…

Üç tarafını kuşatan Batı Karadeniz’in Bolu, Kastamonu ve Bartın illeriyle hem hal olmuş Çankırı ilinin kuzey batısındaki bir kasaba ve ilçe merkezi.

Ülkemizin gözde kayak merkezlerinden heybetli Ilgaz Dağı’nın ayakucuna kurulmuş bu yerleşim merkezi, aynı zamanda Zonguldak-Ankara demiryolu hattı üzerinde bulunuyor.

Demiryoluyla Zonguldak’a mesafesi 245 km.

Kurşunlu’ya olan bilgim ve ilgim, Zonguldak-Ankara treniyle istasyondan geçmemden ibaretti.

Diğer istasyonlardan tek farkı, Kurşunlu’nun çok yakınında bulunan Çavundur durağındaki şifalı sulardan her seferimizde kana kana içiyor olmamızdı.

Bir nebze dahi olsa tanıma fırsatımız ise 25-26 Aralık 2021 tarihlerinde Ankara’da yapılan I. Uluslararası Kurşunlu Tarihi Kongresi’yle mümkün oldu.

Kurşunlu Kaymakamlığı, Kurşunlu Belediyesi ve Afet Araştırmaları Derneği işbirliğiyle düzenlenen Kongrede, Kurşunlu yöresine ait tarihi, coğrafi,  insani ve kültürel değerler bilimsel boyutuyla ele alındı.

Şiir gibi işleyen programı ve her yönüyle kusursuz bir organizasyona şahitlik ettik.

Ülkemizin yanı sıra dünyanın farklı ülkelerinden çok sayıda akademisyen ve tarih araştırmacıların yer aldığı kongrenin başarısında kolektif bir çalışma, saygı, sevgi ile inanç ve azim var. Kurşunlu Kaymakamı ve Belediye Başkanı, ‘devlet-yerel yönetim el ele’ dercesine birlikte hareket etmelerinin feyzi var.

Onun da ötesinde bu başarının altında Kongre Başkanı Prof. Dr. Mehmet Eryılmaz’ın büyük emeği ve imzası var.

Bozoklu Osman Şakir Efendi’nin halkını "Gariplerin ve edepli kimselerin dostu" olarak tarif eden Kurşunlu’da doğmuş ilim irfan sahibi mümtaz bir şahsiyet Mehmet Eryılmaz Hoca.

Akademik kariyeri ve kurduğu insani ilişkilerle, emek ve gayretleriyle böylesine başarılı kongrenin en büyük mimarıdır Mehmet Eryılmaz Hoca.

Zonguldak’ın raylarını döşediler, belediyeyi kaybettiler!

Ulusal basında da yankı uyandıran ve iki gün süren I. Uluslararası Kurşunlu Tarihi Kongresi’nde 20 ayrı oturum yapıldı.

Kongrenin ikinci günündeki “Kurşunlu ve Tren” oturumunda ben de konuşmacıydım. Burada “Kurşunlu Treni Tarihi” konulu tebliğimi sundum.

Demiryolunun Kurşunlu’dan geçiş öyküsü, sosyal ve kültürel etkileşimlerini ele aldığım tebliğimde Zonguldak’ı ve Kurşunlu’yu birlikte ilgilendiren kesitler de yer alıyordu.

Zira Zonguldak kömürlerini Ankara’ya ve diğer şehirlere ulaştırmak için Ankara-Çankırı-Zonguldak demiryolu yapılmış, bu sayede Kurşunlu demiryoluna kavuşmuştu.

Bir diğer hususu ise 1936 yılında Filyos-Çatalağzı arasında demiryolu inşa edilirken Kurşunlu halkının da buraya çalışmaya gelmesidir. 

Halkının pek çoğunun Filyos hattında çalışmada olması nedeniyle 1935 yılında 3.000 olan Kurşunlu nüfusu 2.000’nin altına düşerek belediye teşkilatı lağvedilmiştir.  

Başka bir ifadeyle, Zonguldak demiryoluna kavuşurken, Kurşunlu belediye teşkilatından olmuş, Zonguldak ve Kurşunlu arasında demiryolu ve tren üzerinden bir kader birliği oluşmuş ve gönül köprüleri kurulmuştur.

Zaman, Kurşunlu Tarihi Kongresi’ni fırsat bilerek iki şehir arasındaki gönül köprülerini yeniden inşa etme zamanı

Şimdilik bu kadar.

Tarih tozlu ve zorlu parkurunda ilerledikçe bakalım daha neler göreceğiz.