banner3

banner17

13.11.2021, 21:45 217

Trafik sorununa çözüm önerilerim (I)

Hiç lafı dolandırmadan konuya girelim. Zonguldak merkez ilçe birkaç istisna dışında hiçbir zaman hak ettiği vizyoner ve becerikli bir yerel yönetim örneğiyle karşılaşmadı. Geçmiş 30 yılın belediyeleri, tüm iyi niyetlerine rağmen ne yazık ki kenti aldıklarından daha kötü bir noktada bıraktılar. Hatta bir önceki belediye döneminde cadde ve sokaklardaki kırık dökük görünüm, bir türlü onarılmayan çukurlar, kentin gittikçe köhneyen havası ve yerel siyasetçilerin ayak oyunları, son seçimdeki sürpriz sonucu getirdi ve “millet ittifakı” için çantada keklik denebilecek siyasi potansiyeli bir anda berhava etti?

Sonuçta belediyenin el değiştirmesi iyi mi oldu yoksa kötü mü, bununla ilgili herkesin görüşü farklı. Benim şu ana kadar gördüğüm ise belediyenin eskisinden daha iyi olduğunu kanıtlayan herhangi bir emarenin bulunmadığı doğrultusunda. Şu anki belediyenin eleştirilecek çok yönü var ve gelişmeler kentin geleceği açısından kaygı verici bence ama bunu irdelemek başka bir yazı konusu. Umarım önümüzdeki dönemde şehrimizin endüstri tarihiyle ilgili değerlerini koruyup marka değerini ortaya koyacak çalışmalara tanık oluruz ve bunları da yazma şansım olur.

Ben bu ve devamındaki birkaç yazımla Zonguldak merkezin giderek içinden çıkılmaz bir hale dönüşmeye aday trafik sorununu ele almak; bu çerçevede önce mevcut durumu tespit etmek, devamında da çözüm önerilerini ortaya koymak amacındayım.

Durum Tespiti ve Sorunlar

    1. Zonguldak Merkez, Kozlu ve Kilimli dahil kayıtlı araç sayısı 82 bindir.
    2. Zonguldak Merkez’de ticaret, bankacılık ve hizmet alanları ile sağlık, eğitim ve kamu birimleri dar bir bölgede yoğunlaşmıştır.
    3. Kent merkezinin bu şekilde yapılanması trafikteki lokal yığılmaların asıl nedeni olurken bunun yanısıra aynı bölgelerde otopark gereksinimini de en üst seviyeye taşımaktadır.
    4. Mevcut otopark olanağımız ise yine bu bölgedeki tüm resmi, özel ve gayrı nizami olmak üzere yaklaşık 800-900 otomobil barındırmaya yetmektedir. Mevcudu ek olarak muhtelif noktalarda olmak üzere toplam 1000 araçlık 10 kadar yeni otopark yapılması durumunda kent merkezindeki otopark sorununa bir ölçüde yanıt verilmiş olacaktır.
    5. Yeni yapılan Atatürk Devlet Hastanesi’nin ihtiyacı olan otopark sayısı ise 800 dür ve şu an bunun nasıl karşılanacağı konusunda yetkililerin herhangi net bir açıklaması yoktur. En kolay çözüm olarak, kent belleğini oluşturan yapılardan Kız Meslek Lisesi ile Yayla İlkokulu’nun kaldırılması gibi son derece hatalı bir niyet söz konusudur. 
    6. Tüm ekonomik ve kamusal etkinliklerin icra edildiği kent merkezindeki toplam cadde ve yolların uzunluğu 17 km kadardır. Bu caddelerin sadece 5,5 km si 4 şeritli, kalan 11,5 km si 2 şeritlidir.
    7. Mevcut ana caddelerin çoğunun alternatifi yoktur ve bir noktadaki tıkanma kısa sürede kent merkezinin tamamını etkilemektedir.
    8. Önemli bir konu olarak ÖSYM tarafından kentimizde de yılda birkaç kez yapılan çeşitli sınavlar arasında özellikle YKS’nın yapıldığı günlerde ilçelerden gelen araç sayısının yüksekliği nedeniyle merkezdeki caddelerimiz yetersiz kalmakta ve yoğun tıkanmalar oluşmaktadır.  Bunun sonucunda birçok öğrenci sınava zamanında yetişememekte ve bir yıllık emekleri göz göre göre yok olmaktadır.
    9. Merkezdeki cadde ve sokakların kullanımı çoğunlukla verimsizdir ve kapasitelerini yansıtmamaktadır. Hem yeni kavşak düzenlemeleri ile, hem alternatif yollar oluşturarak, hem de caddelerin trafik yönlerinde yapılacak akılcı düzenlemelerle araç kapasitesi yüksek oranlarda artırılabilir.
    10. Işıklı kavşaklarda ve diğer yollarda hem yoğun hem de sakin saatlerde gereksiz zaman kaybı yaşanmaktadır. Çözüm olabilecek yapay zekâ tabanlı düzenlemelere henüz geçilememiştir.
    11. En önemli sorunlardan biri de toplu taşımadır. Bu konuda 19 mahalleye hizmet veren minibüs tipi dolmuşlarla halk otobüslerinin çoğu fiziki açıdan yıpranmış ve fonksiyonel anlamda yetersizdir. Toplu taşımacılığın işletme sistemi yönünden de günümüz şartlarına uygun bir şekilde ele alınarak reorganizasyona ihtiyacı vardır.
    12. Önemli bir varlığımız ise kent içindeki demiryollarımızdır. İstasyon-Kozlu, İstasyon-Üzülmez güzergahlarında mevcut toplam 10 km demiryolu faal olarak toplu taşıma hizmeti için beklemektedir. Elimizde bu konuda BEÜ ve BAKKA bünyesinde yapılan çok ciddi çalışmalar bulunmaktadır.
    13. Fevkani Köprü; 65 yıldan beri sorumsuzca, insafsızca ve hatta nankörce bir bakışla adeta ölüme mahkûm edilmiş olmasına rağmen şu anda kent içi trafiğin yönlenmesinde ve akışında yaşamsal fonksiyonlara sahip bir yapı durumundadır. Köprü yapısal olarak ciddi bir denetimden geçtikten sonra orijinal haliyle bakım görmesi durumunda, dünyadaki benzer çelik kompozit köprüler gibi çok uzun yıllar hizmet verecek durumdadır. Fevkani Köprü’nün kent kimliğini oluşturan geçmişi ile endüstri mirası olma özelliği ayrıca Zonguldak için en önemli değerlerden birini teşkil etmektedir. Kaldırılması ile ilgili niyetlerin ne kadar yanlış olduğunu ve Zonguldak için bu sonucun geri getirilemez bir yıkım anlamına geldiğini birçok aydın defalarca dile getirdiler, yazdılar, çizdiler. Karar verme durumunda olan yöneticilerimizi bir kez daha aklı selime davet ediyorum
    14. Kentimizin ve hatta tüm ilimizin geleceğinde en önemli ve etkin rol oynaması gereken kurum Bülent Ecevit Üniversitemizdir. Hem akademik yetkinliği ve çekiciliği ile hem de tıp fakültesinin bölgedeki en iyi sağlık kurumu olabilme potansiyeliyle en fazla yatırıma ihtiyacı olan değerimizdir. Buna karşılık hem merkezdeki İbni Sina kampüsü hem de tıp fakültesi çevresindeki yollar tam bir bakımsızlık ve ihmal edilmişlik içerisindedir.
    15. İkincimakas’taki köprülü kavşak düzenlemesi ve tünellerle Kilimli, Çatalağzı, Filyos yönüne giden araçların kent merkezindeki yükü kalkacaktır. Aynı şekilde bu kavşaktan Kozlu yönüne gidecek olan yolun şu anda projesi yapılmaktadır. Bu güzergahla Zonguldak çevre yolu yapılmış olacaktır.
    16. Merkezdeki tüm ana cadde ve yolların çoğunun geçmişten beri süregelen hatalı imar uygulamaları nedeniyle genişletilmesi çok zordur. Gene de bu yollar bazı düzenlemelerle daha verimli kullanılabilir.
    17. Düzeltilmesi gereken önemli bir konu karayolu tünellerindeki aydınlatmalardır. Yakın çevremizde mevcut ve yapılmakta olan  20 civarında tünel bulunmaktadır. Bunların giriş-çıkış ve iç aydınlatmaları hatalıdır ve bu durum kazalara sebebiyet vermektedir. Ele alınması gereken ciddi bir sorundur.
    18. Bir diğer konu da son dönemde sayıları iyice artan motokuryelerin denetimsiz çalışma şartları ile dikkatsizlik ve eğitimsizlikten kaynaklanan yüksek kaza riski taşımalarıdır. Bunlarla ilgili bir çalışma yapılmalıdır.
    19. Bisiklet kullanımı açısından kentimiz çoğunlukla elverişsiz bir topoğrafya sunmaktadır. O nedenle ulaşımdaki potansiyel ağırlığı çok zayıftır. Gene de kent merkezinin belli bölgelerinde işlevselliğinin artırılmasıyla bir ölçüde alternatif olma olanağı vardır.   Bunun dışında bisikletin sadece mahalle aralarındaki kısıtlı bölgelerde ve sportif amaçlı kullanılması söz konusudur.
    20. Mahallelerdeki konutlara yönelik otopark ihtiyacının karşılanması ayrı bir çalışma konusudur ve daha sonra ele almak istediğim sorunlardan biridir.

Ana hatlarıyla ortaya koymaya çalıştığım bu tespitlerin dışında elbette tekil ve lokal anlamda çözülmesi gereken ulaşım sorunları vardır.

Aslında hepimizin amacı aynı ve bu da kentimizi her yönden olması gereken düzeye taşımaktır. Bunda hiç şüphe yok!

O zaman öncelikle tüm yöneticiler, siyasiler ve bürokratlar eleştiriye açık olsun; Zonguldak’ın geleceği için fikri olup endişelenenler de eleştirilerini yapıcı bir formda ortaya koysunlar ki kentimizi yeniden hak ettiği noktaya getirecek ortak aklı oluşturabilelim.

Sonuçta, başta ulaşım olmak üzere tüm kentsel sorunların çözümü büyük ölçüde merkezi yönetimin ayıracağı kaynaklarla mümkün. Bunun da yolu işte bu ortak aklı oluşturup kullanabilmeye bağlı.

Sonraki yazılarda çözüm önerilerimi paylaşacağım. Katkı vermek isteyen tüm hemşehrilerimin düşüncelerine açık olduğumu bilmenizi isterim.

Daha iyi bir Zonguldak için yeni fikirlerde buluşmak umuduyla hoşça kalın, sağlıkla kalın.

Not: Trafik sorununun çözümü için en çok gerekli olan istatistiki bilgileri devlet sırrı gibi saklayan kamu görevlisi arkadaşlarıma da hatırlatmak isterim ki bu bilgiler bizlere değil halka aittir ve bunları kamuoyu ile paylaşmak inanın asli görevlerinizin içinde yer alır.
 

Yorumlar (1)
Taksici 2 hafta önce
Gazipaşa Cad. Kadırga yoluna alternatif yol olmadıktan sonra ne yaparsanız yapın trafik sorunu çözülmez.Son zamanlarda Emniyetin önündeki kavşakra Kozluya gidilş yönünde mesai bitimi saatlerinde kuyruk olmaya başladı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Pendikspor 13 32
2. Bucaspor 1928 14 22
3. Isparta 32 Spor 14 22
4. Amed Sportif Faaliyetler 13 21
5. Şanlıurfaspor 13 20
6. Uşakspor A.Ş. 13 19
7. Pazarspor 13 19
8. Ankara Demirspor 14 19
9. Nazilli Belediyespor 13 19
10. Kırklarelispor 13 19
11. Tarsus İdman Yurdu 14 18
12. Akhisarspor 14 17
13. Anagold 24Erzincanspor 14 17
14. Karatay Termal 1922 Konyaspor 14 17
15. Kırşehir Belediyespor 13 16
16. Zonguldak Kömürspor 13 14
17. TECO Karacabey Belediyespor 13 13
18. Eskişehirspor 14 10
19. GMG Kastamonuspor 0 0
Takımlar O P
1. Trabzonspor 14 36
2. Konyaspor 14 26
3. Hatayspor 14 26
4. Fenerbahçe 14 24
5. Alanyaspor 14 24
6. Başakşehir 14 22
7. Karagümrük 14 22
8. Galatasaray 14 22
9. Adana Demirspor 14 20
10. Beşiktaş 14 20
11. Antalyaspor 14 18
12. Gaziantep FK 14 18
13. Altay 14 17
14. Sivasspor 14 16
15. Giresunspor 14 16
16. Kayserispor 14 16
17. Öznur Kablo Yeni Malatya 14 13
18. Göztepe 14 11
19. Kasımpaşa 14 10
20. Rizespor 14 10
Takımlar O P
1. Ümraniye 13 27
2. Ankaragücü 14 27
3. Eyüpspor 14 27
4. Bandırmaspor 13 25
5. Erzurumspor 12 25
6. İstanbulspor 13 20
7. Tuzlaspor 12 20
8. Kocaelispor 13 20
9. Samsunspor 13 19
10. Adanaspor 14 18
11. Menemenspor 13 17
12. Gençlerbirliği 13 17
13. Boluspor 13 16
14. Denizlispor 13 15
15. Bursaspor 13 14
16. Manisa FK 14 14
17. Ankara Keçiörengücü 13 13
18. Altınordu 14 13
19. Balıkesirspor 13 7
Takımlar O P
1. Chelsea 13 30
2. Man City 13 29
3. Liverpool 13 28
4. West Ham 13 23
5. Arsenal 13 23
6. Wolverhampton 13 20
7. Tottenham 12 19
8. M. United 13 18
9. Brighton 13 18
10. Leicester City 13 18
11. Brentford 13 16
12. Crystal Palace 14 16
13. Aston Villa 13 16
14. Everton 13 15
15. Leeds United 14 15
16. Southampton 13 14
17. Watford 13 13
18. Norwich City 14 10
19. Burnley 12 9
20. Newcastle 14 7
Günün Anketi Tümü
Sizce, asgari ücret ne kadar olacak? Sizce, asgari ücret ne kadar olacak?
13°
açık
Gelişmelerden Haberdar Olun
@