banner3

banner17

ZONGULDAK'TA BATIRILDI...

NOSTALJİ 28.04.2021, 18:39
1836
ZONGULDAK'TA BATIRILDI...

İkinci Dünya Savaşı'nda Sovyetler Birliği ile savaş halindeki Almanya, deniz yoluyla da savaşı desteklemek için Karadeniz'de bir donanma filosu kurmaya karar verdi. Tarafsız Türkiye'nin boğazları kapamasıyla Almanlar gemilerini Elbe ve Tuna nehirlerinde sallarla, otobanlarda ise kamyonlarla taşıyarak Romanya'ya getirdiler. Köstence limanında oluşturulan 30. Filoda birçok hücumbot, mayın tarama gemisi ve altı tane de denizaltı bulunuyordu.

Denizaltılar, Karadeniz'deki Sovyet Donanması'na karşı mücadele verdiler. Fakat karadaki savaş Almanların aleyhinde gelişti. Kızıl Ordu, Ağustos 1944'te Romanya'yı ele geçirdi ve Köstence limanındaki denizatlılardan üçünü batırdı. Limandan kaçmayı başaran diğer üç Alman denizatlısı, Sovyetlerin Bulgaristan'ı da işgal etmesiyle, Karadeniz'de kapana kısıldı. Alman denizatlılarının çaresiz kalan kaptanları Türk sahillerinde denizatlılarını batırmaya karar verdiler.

U-19, U-20 ve U-23 tipi üç denizaltının bulunduğu filo Karadeniz’in Türkiye karasularına girmeden birleşip kaçış planı hazırladılar. Plana göre Komutan Ohlenburg ve 20 erden oluşan U-23 tipi denizaltı Kocaeli açıklarında. Komutan Arendt ve 21 erden oluşan U-20 tipi denizaltı Bolu açıklarında ve son olarak Komutan Verpoorten ve 5 erden oluşan U-19 tipi denizaltı Zonguldak açıklarında batırılarak karaya çıkılacaktı.

Bundan sonraki planları bir şekilde Ege Denizi'ndeki adalara kaçıp oradan da Almanya'ya geri dönmekti. 10-11 Eylül 1944 geceleri üç denizaltı, mürettebatları tarafından Türkiye kıyılarında Akçakoca, Ereğli ve Zonguldak yakınlarında mürettebatı tarafından batırıldı. Fakat Alman denizciler Türkiye topraklarına ayak bastıktan birkaç gün sonra yakalandılar ve yaklaşık iki sene boyunca Beyşehir ile Isparta'da tutuldular.

ZONGULDAK’TA BATIRILAN U-19 DENİZALTISININ SON 48 SAATİ...

U-19 denizaltısının terütaze komutanı Hubert Verpoorten, denizaltılarını Akçakoca ve Karasu sahillerinde batırdıktan sonra sahile çıkan diğer grupları terk ederek, kendi denizaltısını “daha az kalabalık bir koya” götürmeye karar verir. U-19’un son 48 saatini komutanın seyir defterinden öğreniyoruz:

“10 Eylül 1944, Akçakoca ve Karasu kıyısında sahile çıkan U-20 ve U-23 kafilesinin teçhizatını götüren iki adamım gece saat 01.30 sularında U-19 denizaltısına geri döndüler. Denizaltıyı sabahın alaca karanlığında batırıp sahile çıkmak için çok az vaktimiz vardı. Yardımcım teğmen ile durumu inceledik. Denizaltıyı bir gece sonra batırmaya karar verdik. İki denizaltının mürettebatı aynı noktadan karaya çıktıkları için ben daha da doğuya gitmek niyetindeydim. Zonguldak’a yakın olduğumuzu biliyor ancak tam mesafeyi hesap edemiyordum. Çünkü tüm haritalar imha edilmişti ve yanımızda sadece hava durumunu gösterir harita vardı. Zonguldak’tan batıya giden bir tren yolu olduğunu biliyordum. Amacım beraberimdeki beş adamımla birlikte yük vagonuna kaçak binmek ve de Ege’ye ulaşmaktı. Köprüdeydim. Kıyıdan makinelerin gürültüsünün duyulmayacağı bir noktaya dek uzaklaştıktan sonra dizel E-motorunu çalıştırıp (bataryaları) doldurabilirdik. Niyetim dizel motorunu devreye sokarak kuzeye 12 deniz mili kadar gitmek ve daha sonra da doğu, kuzeydoğu yönünde yeniden kıyıya yanaşmaktı. Dizel ile 00’da yaklaşık 20 dakika seyrettikten sonra aniden karşımızda 2 bin metre uzaklıkta küçük bir yelkenli belirdi.

Ay ışığında iyice belli oluyordu. Bu yönde seyrettiği takdirde çarpışmamız kaçınılmazdı. Büyük bir kavis çizerek Batıya yöneldim, ta ki, yelkenli gözden kaybolana dek. Neyse kolay atlatmıştık. Doğru dürüst haritam olmadığından, tam yerimizi kestiremiyordum. Takriben Ereğli önlerindeydik. Makineleri çalıştırdım ve bilinmeyen bir yöne doğru yola çıktık. Şafak sökmek üzereydi. Karaya çıkacağımız noktaya yaklaştığım kanısındaydım. 60 derece gidince Zonguldak’a varabilecektik. Çarkçıbaşı ile dalış durumumuzu, yakıtı ve cephaneyi kontrol ettik. Bir çarkçıbaşı, bir dümenci, bir çavuş ve iki erle denizaltısına dalış yaptıran bir komutanın olduğunu sanmıyorum. Ama biz bunu yaptık. Zonguldak’ın kuzeyinden doğu sahillerine dek gittik. Adamlarıma gemiyi batıracağımızı ilk kez o zaman söyledim. Gün olaysız geçti. Saat 10.00 sularında Ereğli burnu ve kent gözükmüştü. Etrafı periskopla iyice gözden geçirdim. Ereğli önündeki nehir yatağında sarp kayalıklar vardı. Kıyıdan 10 deniz mili uzaklıkta tekrar 60 derece ve kıyıya paralel olarak seyretmeye başladım. Rüzgâr 5-6 şiddetinde esiyordu. Deniz dalgalıydı. 11.00 dolaylarında artık bataryalar tamamen dolmuştu. Sancak dolaylarında Zonguldak ve liman göründü.

12.00 sularında daldık ve 14.10’da Zonguldak’ın kuzey doğusundaki kıyılarda yeniden yüzeye çıktık. Hepimiz acıkmıştık. Öğle yemeğinde. Bir kutu konserve kuşkonmaz, bir kutu kırmızı pancar, kızarmış sosis ve ekmekle kamımızı iyice doyurduk.

İLK KEZ TÜRK BAYRAĞINI ZONGULDAK’TA GÖRDÜM…

Malum ya yanımıza kumanya alacaktık ama kıyıya çıkınca uzun bir süre yemek yemeyebilirdik. Tam hazırlıklarımızı tamamlamak üzereydik ki, yakınımızda kocaman bir yolcu gemisi belirdi. Doğu yönünde seyrediyordu. 3-400 metre üzerimizden geçti. Çocuklara ‘Bakın bu Türk bayrağı’ dedim ve vapurun hırçın rüzgârda dalgalanan bayrağını gösterdim. Ben de hayatımda ilk kez Türk bayrağı görüyordum. Sarp kayalık deniz şeridini geçtikten sonra bir kumsala gelmiştik. Kıyıya çok yakındık. O kadar ki, kumsalda oynayan çocukları seyredebiliyordum. Birazdan bir tren sesi duydum. Evet tren buradan geçiyordu. Barakayı andıran bir İstasyon binasının önünde durdu. Karaya çıkmak için elverişli dedim. 17.30 sularında kuzeye doğru yöneldik. Gecenin karanlığında, daha önce yanaştığımız kumsalın hemen yakınında karaya çıkmak için tespit ettiğimiz küçük taşlık kıyının önündeydik. Filyos yönünden gelen yolcu treninin ışığı bir anda ortalığı aydınlatmıştı. Tren, tünellere girip çıktıkça biz de etrafı daha iyi kolaçan edebiliyorduk. 30 metre genişliğinde 15 metre derinliğinde bir kıyı şeridiydi bu. 4 adamım nevale ve teçhizatlarımızı kıyıya götürdü, ikinci turu yapmak üzere geri dönen ikisi her şeyin normal olduğunu söylüyordu. Denizaltıyı batırmak üzere ben ve çarkçıbaşım kalmıştık. Patlayıcılar, tuvalete, dizele, merkeze ve torpido gözlerine yerleştirilmişti. Ortalık karmakarışıktı. Minderler, yataklar suların içinde yüzüyordu. Biz de hemen hemen bir saattir üzerimizde bir mayo, sular içindeydik. Çarkçıbaşı geminin arkasına gitti, ben de öne, tüm kapakçıkları açtık. Patlayıcıların fitilini açtık. Merkezde buluştuk. Her şey tamam mı?' Çarkçıbaşı 'Her şey tamam’ dedi. Denizaltının her yanını tıss diye bir ses sarmıştı. Yukarı çıktık. Suratıma aniden gecenin serinliği çarptı: ‘Oh dünya varmış, temiz hava...' Küçük botumuza atladık. O sırada gemi de hafif yana yatmış burun üstü sulara gömülmeye başlamıştı. Denizaltımdan tıslayarak boşalan havanın sesi hâlâ duyuluyordu. Denizaltı aşağıya doğru kayarken, çıkan hava kabarcıkları suyu fosforize etmiş ve etrafımıza gümüşten bir göl oluşmuştu, iki dakika sonra aşağıdan gelen patlamaları duyduk. Evet bombalar patlamış ve gemimiz SMS-U-19, 11 Eylül 1944 günü gece 23.10’da Karadeniz’de Filyos yakınlarında sulara gömülmüştü.”

Yüksel Yıldırım(2016)

Zonguldak Nostalji

Kaynak: Zonguldak Nostalji
Yorumlar (0)
Puan Durumu
Takımlar O P
Takımlar O P
1. Beşiktaş 38 81
2. Fenerbahçe 38 79
3. Galatasaray 38 78
4. Trabzonspor 38 67
5. Hatayspor 38 60
6. Sivasspor 38 59
7. Alanyaspor 38 57
8. Gaziantep FK 38 55
9. Karagümrük 38 54
10. Göztepe 38 51
11. Konyaspor 38 48
12. Rizespor 38 45
13. Malatyaspor 38 44
14. Başakşehir 38 44
15. Kasımpaşa 38 43
16. Antalyaspor 39 43
17. Kayserispor 38 40
18. Ankaragücü 38 38
19. Erzurumspor 39 37
20. Gençlerbirliği 38 35
21. Denizlispor 38 28
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 34 70
2. Giresunspor 34 70
3. Samsunspor 34 70
4. İstanbulspor 34 64
5. Altay 34 63
6. Altınordu 34 60
7. Ankara Keçiörengücü 34 58
8. Ümraniye 34 51
9. Tuzlaspor 34 47
10. Bursaspor 34 46
11. Bandırmaspor 34 42
12. Boluspor 34 42
13. Balıkesirspor 34 35
14. Adanaspor 34 34
15. Menemenspor 34 34
16. Akhisar Bld.Spor 34 30
17. Ankaraspor 34 26
18. Eskişehirspor 34 8
Takımlar O P
1. Man City 35 80
2. M. United 34 70
3. Chelsea 35 64
4. Leicester City 35 63
5. West Ham 35 58
6. Liverpool 34 57
7. Tottenham 35 56
8. Everton 34 55
9. Arsenal 35 52
10. Leeds United 35 50
11. Aston Villa 34 48
12. Wolverhampton 35 45
13. Crystal Palace 34 41
14. Burnley 35 39
15. Newcastle 35 39
16. Brighton 35 37
17. Southampton 34 37
18. Fulham 35 27
19. West Bromwich 35 26
20. Sheffield United 35 17
Günün Anketi Tümü
Halil Posbıyık Ak Parti'ye geçsin mi geçmesin mi? Halil Posbıyık Ak Parti'ye geçsin mi geçmesin mi?
12°
açık
Günün Karikatürü Tümü
Gelişmelerden Haberdar Olun
@