1968 ve 1977 yılları arası, Zonguldak’ta Belediye Başkanı Hüseyin Öztek dönemidir.

70’li yıllarda ‘şehir planlaması’ denilen kavram pek bilinmiyordu.
Türkiye'de ilk kez bir kentin 150 yıllık planı; ulaşımıyla, alt yapısıyla, sanat ve kültür alanlarıyla, demografik yapısıyla, turizmiyle, huzur evleriyle, sporuyla v.b. aklınıza bir kent için ne geliyorsa Zonguldak-Kozlu-Kilimli-Çatalağzı Belediyelerinin bir araya gelerek oluşturduğu ‘Zonguldak Metropoliten Alan Planlaması’ bir yarışmayla gündeme geldi. ODTÜ profesörlerinden Mimar Esat Trak'ın önderliğindeki proje yarışmayı kazandı ve uygulamaya konuldu.

Bu gelişmeler devam ederken o günlerde Belediye Başkanı Hüseyin Öztek Gazipaşa Caddesi’nde arkadaşlarıyla yürürken, bu aziz emek kentine can vermek için, şimdi ‘Mithatpaşa Tüneller’ diye anılan geçitlerden bahsederek, ‘Bu dağları deleceğiz, başka çaresi yok’ diye bir cümle kurdu. Yanındakiler birbirlerine tuhaf-tuhaf bakarak, daha sonra “Başkan Kafayı üşüttü” dediler…

Bu düşünce orada kalmadı, 1975 yılında Hüseyin Öztek döneminde Mithatpaşa Tüneli projesi plana dahil edildi...

Ancak çeşitli nedenlerden dolayı uzun yıllar duymazdan, görmezden gelinen bu proje, 2005 yılında ihtiyaçtan kaçınılmaz hale geldi.
Mithatpaşa Tünelleri, yeniden 2005-2006 yıllarında tartışılmaya başlandı. Son olarak çok sayıda derneğin bir araya gelmesiyle oluşturulan Zonguldak Platformu’nun gündemine alındı. Platform üyeleri, konuyu tartışarak, bu konuda bir imza kampanyası başlatılmasına karar verdiler. 2009 yılında başlatılan imza kampanyasına yaklaşık 35 bin vatandaş imza attı. İmzalar daha sonra Platform üyeleri tarafından Ulaştırma Bakanlığı’na ulaştırıldı. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, kampanya sonrası Zonguldak’a yaptığı ilk ziyarette, “Mithatpaşa Tünelleri için atılan 35 bin imzayı görmezden gelemeyiz” diyerek, destek vereceğini belirtti.

O günden sonra proje etüt ve ihale süreci başlamış oldu.
Mithatpaşa Tünelleri’nin tartışılmaya başlanmasıyla birlikte çok sayıda gazeteci, bu tünellerin önemini sayfalarına ve köşelerine taşıyarak sahiplendi. İktidar temsilcilerinden, muhalefet temsilcilerine toplumun her kesiminden gelen talepler sonunda Zonguldak’ın hayalinde olan tünelin gerçekleşmesi için önemli bir adım atıldı.

2 Ağıstos 2013 tarihinde dönemin Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım tünelin temelini attı. Proje kapsamında; Mithatpaşa, Aslan Kayası Tüneli, Kilimli sahil yolu, Zonguldak ve Uzunkum köprülü kavşağının yapımına başlandı. Toplam 5 bin 10 metre uzunluğundaki tüneller ve diğer çalışmalar, ödenek yetersizliği nedeniyle 2018'in Temmuz ayında durdu. 

Karayolları 15'inci Bölge Müdürlüğü'nün projeyi 'yapımı öncelikli birinci proje' kapsamına almasıyla 9 Ocak 2019'da çalışmalara tekrar başlandı. 

Karayolları 15’inci Bölge Müdürlüğü’nde yapılan proje değişikliği ilavesi ihalesinde, İkincimakas Kavşağı ile Kapuz-Uzunkum arasında yapılacak iki ayrı güzergah için 4 ayrı yeni tünel projelendi. Toplam 1600 metre olan tüneller. Bağlık’ta bulunan Zonguldak Belediyesi Asfalt Şantiyesi’nden çıkarak 260 metrelik ilave tünellerle Kapuz-Uzunkum üzerinden Kilimli sahil yoluna bağlandı. Yapılan ilk projede tek güzergah üzerinde birbirine ilave tünel yapılması kararlaştırılmıştı. Ankara güzergahından gelen duble yol hattı nedeniyle proje tadilatı yapılarak güzergah sayısının ikiye çıkartılması kararlaştırılmıştı. Yapılan proje tadilatı nedeniyle ihale süreci bir yıl daha uzadı.

Uzun yıllar kentin ana arteli Gazipaşa Caddesi’nde trafik problemleri kaosa dönüşmeye devam ederken, kent trafiğini de önemli ölçüde rahatlatması planlanan tünel ve yolların yapımı bu kaos içersinde nihayet tamamlandı…

Dönemin belediye başkanı Hüseyin Öztek’in 1975 yılında plana dahil ettiği projeye 38 yıl sonra ilk kazma vurulmuş ve tam 46 yıl sonra bitirilmiş oldu. Rize-Erzurum arasındaki 14 km uzunluğundaki Ovit Tüneli 6 yılda tamamlanmış, İngiltere-Fransa arasındaki denizin altından geçen 50 km’lik duble Manş Tüneli ise 6 yılda tamamlanmıştı…

Zonguldak Mithatpaşa Tünelleri ve kavşaklar, artık araç geçişine hazır. Çevre düzenlemesi süren tünel ve köprülü kavşakların artık açılması bekleniyor. Geç olsun, güç olmasın derler. Hem geç, hem de güç oldu. Ancak güzel oldu. Emeği geçenlere altını çizerek teşekkür ederiz. 

Son sözümü merhum eski belediye başkanı Hüseyin Öztek’e bağlıyorum:
“30-40 yıl ileriyi görerek hesapladığın hayalin gerçek oldu. İsmin tünelle her zaman anılacak, tünel girişinde adın yazmasa bile kalplerde her zaman asılı kalacaksın…”

Editör: TE Bilişim