banner3

banner17

30.06.2021, 00:16 589

İğneyi kendimize batırma vakti

Eğitim sistemlerinin en önemli unsuru şüphesiz öğretmenlerdir. Bir ülkede öğretmenin sahip olduğu haklar ve toplumsal konumu eğitimi doğrudan etkilemektedir. Bu alanda yapılan çalışmalar ilginç sonuçlar ortaya koymaktadır. Mesela Finlandiya ve Amerika’daki eğitim sistemleri arasında bulunan en önemli fark; Finlandiya’da öğretmenlerin, öğrencilerin öğrenmesine ve iyi hissetmelerine yardımcı olmak için Amerika’daki öğretmenlere göre çok daha fazla mesleki “özerkliğe” sahip olduklarıdır.

Merkezi bir yapıya sahip olan ülkemizde öğretmen özerkliğinin sınırlı olmasını büyük bir olumsuzluk olarak değerlendirilebilir. Öğretmenlere tanınan mesleki özerklik, daha yüksek öğrenci başarısı demektir. Öğretmenlere risk alma ve kendi sınıflarındaki öğrenme iklimlerinde değişiklik ve düzenlemelere girmeleri konusunda daha çok inisiyatif verildiğinde öğrencilerin okul başarısının da buna bağlı olarak arttığı görülecektir.

Peki, bizim ülkemizde öğretmenler gerçekten mesleki manada “özerkliğe” sahip olmak istiyorlar mı?

Bu soruya benim cevabım “Hayır!”

Öğretmenlikteki mesleki özerklik beraberinde kendi kararlarını almayı ve kararlarının sorumluluğunu üstlenmeyi, sorgulama yapmayı, değerlendirme yapmayı, eleştirel düşünme ve öğreneme iklimini yeniden düzenlemeyi gerektirmektedir. Bir başka ifade ile pedagojik muhakeme becerisini gerektirmektedir.

Mesleki özerklik öğretmeni; inisiyatif alma, riske girme, öğrenci ve veli eğitimleri ile ilgili düzenlemeleri yapmaya mecbur bırakmaktadır. Kendi eğitim anlayışını hayata geçirme çabası öğretmen için çok iyi bir motivasyon kaynağıdır. Sınıfa ve yaptığı işe olan sahiplenme, aidiyet duygusunu yükselir. Aidiyet duygusu yüksek olan öğretmenlerin başarı oranları da yüksek olmaktadır.

Bireysel farklılıkların arttığı, öğretmen de dâhil olmak üzere eğitimin tüm paydaşlarının beklenti, ilgi ve ihtiyaçların farklılaştığı günümüzde bu beklentileri karşılayabilecek aynı zamanda da öğretmenlerin iş yükünü artıracak “öğretmenlerin mesleki özerkliğine” taraftar bulabilmek elbette hayli güç olacaktır.

Pandemi döneminde yaşanan süreç bizlere değişimlere ne denli kapalı olduğumuzu, çözümün parçası olmak yerinde şikayet etmeyi seçtiğimizi bir kere daha göstermiş oldu. Yaşanan küresel salgın nedeniyle yüz yüze eğitime ara verildiğinde “Okullar bir an önce açılsın!” sesini yükseltenler, okullar açıldığında çocukların sağlığını düşünür oldu!

Uzaktan eğitimde “Çocuklar ekran karşısına hapsoldu.” diye ses yükseltenlerin, tablet ve telefonlar çocuk avutma aracı oluverdi!

Akademik kayıplardan dem vuranlar, salgın bitmeden telafi eğitiminin sırası mıydı eleştirisinde bulundu! Dolayısıyla her okul türü için veli, öğretmen ve öğrencilere yönelik detaylı bilgilendirmenin bulunduğu etkinlik listeleriyle ve her türlü ayrıntının düşünüldüğü programlar ile paydaş tüm kamu kurum ve kuruluşlarınca desteklenen “telafidebendevarim.meb.gov.tr” web portalı üzerinden hizmete sunulan bir çalışmaya yaklaşım tarzımız durumun vahametini de gözler önüne sermektedir.

Ülkemizde görev yapan her branştan öğretmenin, usta öğreticinin, ustanın, sanatçının ve zanaatkârın görev alabileceği yaz tatili döneminde çocuklarımızın fiziksel, sosyal-duygusal ve akademik gelişimlerini bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif eğitim faaliyetleri ile desteklemek amacıyla "Telafide Ben de Varım" programına ilginin ve katılımın düşük olması hepimizin üzerinde düşünmesi gereken bir konu. En çok da öğretmenlerimizin ve eğitim yöneticilerinin …

Mesleğini icra eden her eğitimciye olabildiğince özgürlük alanı tanıyan, öğretmenlerin mesleki özerkliğinin önündeki tüm engellerden arındırılmış bu programın hakkını vermek eğiticilerin kaçamayacağı bir sorumluluktur.

Bazı meslek guruplarının şikâyet etme ve sorumluluk almaktan geri durma hakkı yoktur. Tıpkı salgında sağlık çalışanlarının, güvenlik ve asayiş olaylarında güvenlik görevlilerimizin, yangında itfaiyecinin, her türlü afet durumunda AFAD çalışanlarının şikâyet etme ve sorumluluk almaktan geri durma haklarının olmadığı gibi…

Eğitim söz konusu olduğunda da eğitim çalışanlarının serzenişte bulunma, şikâyet etme ve sorumluluktan geri durma hakkı yoktur. Hak ettiği eğitim hakkından yararlanamayan her öğrenciden sorumluluğumuz ölçüsünde ve gücümüz nispetinde sorumluyuz.

Bilimin doldurmadığı yeri hurafeler, sağlıkçının doldurmadığı yeri şifacılar, eğitimcinin doldurmadığı yeri cehalet ve korku doldurur.

Boşvermişliğimizin, nemelazımcılığımızın sonucu ise karanlıktır.

Üzerimize düşeni yapma sorumluluğu bizleri mutlu yarınlara ulaştıracaktır. Mesleğinin sorumluluğunu taşıyan, kendini topluma karşı sorumlu hisseden, özveri ile çalışan insanlar umudumuzu yeşertmeye devam edeceklerdir.

Boşvermişlik, nemelazımcılık, bahane üretme, dert yanma, çözüme ortak olmak varken problem üretme çabasının temelinde özgüven eksikliği yatmaktadır.

İnsanımızı esir alan özgüven yoksunluğunu bir an önce gidermeliyiz. Özgüven yoksunu insanlar kendi hatalarını görmek yerine başkalarının hatalarını araştırır, başkalarının hataları üzerinden kendi eksiklerini örtme yollarını arar. İş barışının bozulmasının, toplumdaki huzursuzluğun artmasının en temel sebeplerinden birisi budur.

Bizler de öyle yapmıyor muyuz?

Bizim dışımızdaki herkesin bir eksiği var herkes hatalı, herkes suçlu!!!

Yorumlar (6)
fikri tsaous memet 6 ay önce
hocam kaleminize sağlık.
İlkay Zengin 6 ay önce
Doğru Haklısınız hocam..Yenilikleri kabullenmek biranda kolay olmuyor .yada sürekli emir almaya alışmışlarin biranda özgürsün demekle kendini ne kadar özgür görecek..Sanırım burada bir sikismislik yaşanıyor. Tesekkurler elinize sağlık
Tayfun Şekerci 6 ay önce
Tebrik ederim hocam.
Yusuf Acar 6 ay önce
Her isimizde, her animizda samimiyet ve vefa değerlerini kaybetmeden çalışmamız gerekiyor. Bütün düşüncelerinize, fikirlerinize katılıyorum Vedat Bey. Hep beraber hepimizin geleceği için kendi uzmanlık alanımızda çalışmak gerekir. Tekrardan teşekkürler
Dilek Kaya 6 ay önce
Hocam her satırına imza atarım .İçinde bulunduğumuz utanç tablosunu çok güzel çizmişsiniz.
.
Erdal KOZAN 6 ay önce
Güzel tesbitlerine katılmamak elde değil. Kalemine yüreğine sağlık kardeşim.
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Pendikspor 13 32
2. Bucaspor 1928 14 22
3. Isparta 32 Spor 14 22
4. Amed Sportif Faaliyetler 13 21
5. Şanlıurfaspor 13 20
6. Uşakspor A.Ş. 13 19
7. Pazarspor 13 19
8. Ankara Demirspor 14 19
9. Nazilli Belediyespor 13 19
10. Kırklarelispor 13 19
11. Tarsus İdman Yurdu 14 18
12. Akhisarspor 14 17
13. Anagold 24Erzincanspor 14 17
14. Karatay Termal 1922 Konyaspor 14 17
15. Kırşehir Belediyespor 13 16
16. Zonguldak Kömürspor 13 14
17. TECO Karacabey Belediyespor 13 13
18. Eskişehirspor 14 10
19. GMG Kastamonuspor 0 0
Takımlar O P
1. Trabzonspor 15 39
2. Konyaspor 14 26
3. Hatayspor 14 26
4. Fenerbahçe 14 24
5. Alanyaspor 15 24
6. Başakşehir 14 22
7. Karagümrük 14 22
8. Galatasaray 14 22
9. Beşiktaş 15 21
10. Adana Demirspor 15 20
11. Sivasspor 15 19
12. Antalyaspor 14 18
13. Gaziantep FK 14 18
14. Altay 14 17
15. Giresunspor 14 16
16. Kayserispor 14 16
17. Öznur Kablo Yeni Malatya 14 13
18. Göztepe 14 11
19. Kasımpaşa 15 11
20. Rizespor 14 10
Takımlar O P
1. Erzurumspor 13 28
2. Ümraniye 13 27
3. Ankaragücü 14 27
4. Eyüpspor 14 27
5. Bandırmaspor 14 25
6. Tuzlaspor 13 21
7. İstanbulspor 14 20
8. Kocaelispor 13 20
9. Gençlerbirliği 14 20
10. Samsunspor 13 19
11. Adanaspor 15 19
12. Menemenspor 13 17
13. Boluspor 13 16
14. Denizlispor 13 15
15. Bursaspor 13 14
16. Manisa FK 14 14
17. Ankara Keçiörengücü 13 13
18. Altınordu 14 13
19. Balıkesirspor 13 7
Takımlar O P
1. Liverpool 15 34
2. Chelsea 15 33
3. Man City 14 32
4. West Ham 15 27
5. Arsenal 14 23
6. Tottenham 13 22
7. M. United 14 21
8. Wolverhampton 15 21
9. Brighton 15 20
10. Leicester City 14 19
11. Crystal Palace 14 16
12. Brentford 14 16
13. Aston Villa 14 16
14. Southampton 15 16
15. Everton 14 15
16. Leeds United 14 15
17. Watford 14 13
18. Burnley 14 10
19. Newcastle 15 10
20. Norwich City 14 10
Günün Anketi Tümü
Sizce, asgari ücret ne kadar olacak? Sizce, asgari ücret ne kadar olacak?
13°
açık
Gelişmelerden Haberdar Olun
@