banner3

banner17

06.05.2021, 21:00 754

Filyos Vadisi’nin tarihteki deniz yolculuğu    

Yakın tarihe kadar, Karadeniz’in kıyı şehirleri arasındaki ulaşımın işletilen vapur seferleriyle yapılmaktaydı.

Ancak antik kent Filyos beldesi ve Filyos Vadisi’nin iç kesimlerdeki Çaycuma, Devrek, Gökçebey ve hatta ötesindeki Yenice halkının Zonguldak yolunun olmadığı dönemde ulaşımlarını nasıl ve nereden temin ettikleri hep muamma olarak karşımızda duruyordu.

Yaptığımız araştırmalarla karanlıkta kalmış bu konuyu aydınlatan bilgilere ulaştık.

Karayolunun olmadığı, demiryolunun da henüz Ankara’ya bağlanmadığı Cumhuriyet’in ilk yıllarında Vadi üzerinde yaşayan yöre halkının ulaşımlarını Filyos’tan denizyoluyla yaptıkları ortaya çıktı.

Ama nasıl?

Filyos Vadisi’nde ilk tren seferleri…
Ankara’yı Zonguldak ve Ereğli’ye bağlamayı amaçlayan Irmak-Filyos demiryolunun Filyos-Balıkısık(Yenice) kesimi tamamlanarak 1 Temmuz 1930 tarihinde tren seferleri başlamıştı.()

1934 yılında da hattın Balıkısık-Eskipazar kesimi tamamlandı. Açılışa müteakip Filyos-Karabük(Safranbolu)-Eskipazar arasında1 Haziran 1934 tarihinde tren seferlerine başlandı.()

Ancak bir sorun daha vardı!

Demiryolu hattıEskipazar’dan öteye henüz geçmediği, Zonguldak Limanı’na ulaştıracak karayolu da olmadığı için Filyos Vadisi halkının İstanbul’a, ya da başka şehirlere ulaşımı yine de mümkün olmuyordu.

Filyos’tan vapur seferleri başlıyor…
Filyos Vadisi’nde bulunan köy ve kasabalardaki yöre halkıyla daha Karabük ve Eskipazar’a kadar olan yöre halkının ulaşımları için demiryoluna ilaveten önemli bir adım atıldı.

Bu önemli adımın adı da Filyos’tan vapur seferlerinin başlatılmasıydı.

Konuyla ilgili 3 Mart 1934 tarihli gazete haberlerinde “Irmak-Filyos demiryolunun Safranbolu’ya kadar olan birinci kısmının inşaatının bitmiş olması hasebile Denizyolları İşletmesi İdaresince Karadeniz’e işleyen vapurlarının bundan sonra artık Filyos’a da uğrayarak geçmesi tensip edilmiş.” denilmekte ve bu amaçla Filyos’ta da bir acentelik tesis olunduğu belirtilmekteydi.

Haberde ayrıca, demiryolunun işletmeye açılmasına müteakip yol güzergâhındaki köyler ve kasabaların iktisadi ve içtimai büyük inkişaflara mazhar olacağı vurgulanarak, halkın sevinçli olduğu belirtiliyor.()

Dolayısıyla 1 Haziran 1934’teFilyos-Karabük Eskipazar arasında trenlerin sefere başlamasıylayöre halkının ulaşımları, tren seferlerine bağlı olarak Filyos’tan işletilen vapur seferleriyle temin edilmiştir.

Tren olsa da tercih vapurdan yana!
Demiryolunun kalan kesimlerinin tamamlanmasıyla Zonguldak’ın demiryoluyla Ankara’ya ulaşımı ancak 1937 yılında mümkün olabildi. ()

Bununla birlikte yöre halkının İstanbul’a ulaşımlarınıtrenle Ankara üzerinden değil, trenle Zonguldak ve devamında da denizyolu ile gerçekleştirmekteydiler.  Konuyla ilgili İstanbul Vilayeti’nin(Valiliği)tebliğine yer veren 26 Nisan 1941 tarihli Son Telgraf gazetesi haberi de bunu teyit eder niteliktedir.

Zonguldak, Filyos, Karabük, Eskipazar ve İsmetpaşa yolcularının 1 Mayıs 1941tarihinden itibaren Galata rıhtımından kalkacak Aksu vapuruna bineceklerinin belirtildiği söz konusu Tebliğ’de;vapurun saat 18’de Zonguldak’a varacağı, Filyos, Karabük, Eskipazar ve İsmetpaşa yolcuları için Zonguldak’tan tren işletileceği ifade edilmiştir.()

Yöremizin ünlü şairi Rüştü Onur’un Karabük Demir Çelik’te göreve başlayan eşi Mediha Sessiz’in İstanbul-Karabük seyahatindeki tercihi de vapur ve trenden yanaydı.

Mediha Hanım, İstanbul’dan Zonguldak’a vapurla, Zonguldak’tan Karabük’e de trenle gelirdi. Hatta ünlü şairimiz Rüştü Onur ile Mediha Hanım’ınilk tanışmaları da İstanbul-Zonguldak seferini yapan Anafartalar Vapuru’nda olmuştu.()

Vapura binmek hiç de kolay değildi
İstanbul vapurların Filyos’a da uğramasına karar verildiği ve Filyos’a da bir acente açıldığı dönemde Karadeniz’de büyük vapurların yanaşabileceği limana sahipşehir sayısı çok azdı.

Bırakınız Filyos’u, Zonguldak bile yeterli limana ancak 1953 yılında sahip olabilmişti.()

Yeterli limanıolmayan, iskeleye yanaşmanın da mümkün olmadığı duraklarda denizyolu ulaşımı hiç de kolay değildi.

Cide İskelesinin o döneme ait fotoğraflarından,1927 yılında yapılan küçük bir iskeleden ibaret olan Filyos’taki deniz yolculuğunda yaşanan manzaralarıtahmin etmek hiç de zor değil!()

KAYNAKÇA

1-https://www.zhaber.com.tr/nostalji/tren-seferleri-zonguldak-ta-ilk-ne-zaman-basladi-h15442.html(Erişim:6 Mayıs 2021)

2-Vakit gazetesi.28 Mayıs 1934

3-Milliyet gazetesi. 3 Mart 1934. Cumhuriyet gazetesi, 3 Mart 1934

4-Demiryollar dergisi. Sayı 153.İkinci Teşrin 1937

5- Son Telgraf gazetesi 26 Nisan 1941 

6-Yıldırım, Yüksel. “BALKAYA’NIN BERİSİ…”. Halkın Sesi gazetesi. Zonguldak (09.09.2019).

http://www.halkinsesi.com.tr/balkayanin-berisi-makale,4839.html?fbclid=IwAR21dnicjZr3Cmk1MePrCZQCRuNc_AaUpuSpzFK-RnwlVq4dPoZ7nJFUOU4  (Erişim: 17.04.2021)

7- https://www.maden.org.tr/genel/bizden_detay.php?kod=4550  (Erişim: 17 Nisan 2021)

8- https://twitter.com/cidebelediyesi/status/1275355071400812547(Erişim:17 Nisan 2021)

Yorumlar (3)
Hayriye Köse 7 ay önce
Ülkenin nasılda zor şartlar altında bu günlere gelindiğinin kanıtı.Emeklerinize sağlık.
Kenan ceylan 7 ay önce
Teşekkürler sayın mudurum
Kenan ceylan 7 ay önce
Teşekkürler sayın mudurum
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Pendikspor 12 29
2. Amed Sportif Faaliyetler 13 21
3. Isparta 32 Spor 13 21
4. Nazilli Belediyespor 13 19
5. Bucaspor 1928 13 19
6. Şanlıurfaspor 12 19
7. Tarsus İdman Yurdu 13 18
8. Ankara Demirspor 13 18
9. Kırklarelispor 12 18
10. Anagold 24Erzincanspor 14 17
11. Karatay Termal 1922 Konyaspor 14 17
12. Uşakspor A.Ş. 12 16
13. Akhisarspor 13 16
14. Pazarspor 12 16
15. Kırşehir Belediyespor 12 15
16. Zonguldak Kömürspor 12 14
17. TECO Karacabey Belediyespor 12 13
18. Eskişehirspor 13 10
19. GMG Kastamonuspor 0 0
Takımlar O P
1. Trabzonspor 13 33
2. Hatayspor 13 26
3. Konyaspor 13 26
4. Alanyaspor 13 24
5. Fenerbahçe 13 23
6. Karagümrük 13 22
7. Başakşehir 14 22
8. Galatasaray 13 21
9. Beşiktaş 13 20
10. Adana Demirspor 14 20
11. Altay 14 17
12. Kayserispor 13 16
13. Antalyaspor 13 15
14. Gaziantep FK 13 15
15. Sivasspor 13 13
16. Giresunspor 13 13
17. Öznur Kablo Yeni Malatya 13 12
18. Göztepe 13 10
19. Kasımpaşa 14 10
20. Rizespor 13 7
Takımlar O P
1. Ümraniye 12 27
2. Ankaragücü 13 27
3. Eyüpspor 13 27
4. Bandırmaspor 13 25
5. Erzurumspor 12 25
6. Tuzlaspor 12 20
7. Kocaelispor 12 20
8. İstanbulspor 12 19
9. Adanaspor 13 18
10. Gençlerbirliği 13 17
11. Samsunspor 12 16
12. Bursaspor 13 14
13. Denizlispor 12 14
14. Menemenspor 12 14
15. Manisa FK 14 14
16. Boluspor 12 13
17. Ankara Keçiörengücü 12 10
18. Altınordu 13 10
19. Balıkesirspor 13 7
Takımlar O P
1. Chelsea 12 29
2. Man City 12 26
3. Liverpool 12 25
4. West Ham 12 23
5. Arsenal 12 20
6. Wolverhampton 12 19
7. Tottenham 12 19
8. M. United 12 17
9. Brighton 12 17
10. Crystal Palace 12 16
11. Everton 12 15
12. Leicester City 12 15
13. Southampton 12 14
14. Brentford 12 13
15. Aston Villa 12 13
16. Watford 12 13
17. Leeds United 12 11
18. Burnley 12 9
19. Norwich City 12 8
20. Newcastle 12 6
Günün Anketi Tümü
CHP’nin Cumhurbaşkanı adayı sizce kim  olmalı? CHP’nin Cumhurbaşkanı adayı sizce kim olmalı?
13°
açık
Gelişmelerden Haberdar Olun
@