banner3

banner17

05.04.2021, 21:11 305

Facianın 9. Yılında Çaycuma Köprüsü

Şu Fırat'ın suyu akar derindir,

Yarimi götürdü anam kanlı zalimdir,

Daha gün görmemiş taze gelindir

Söyletmeyin beni anam yaram derindir

Kömürhan köprüsü Harput'a bakar

Körolası zalim Fırat ocaklar yakar

Ahbaplarım gelmiş ağıtlar yakar

Söyletmeyin beni anam yaram derindir.

Çok sayıda medeniyete beşiklik etmiş Anadolu topraklarında yürekleri dağlayan hüzünler de yaşanır, cana can katan sevinçler de…

Sevinç ve hüzünler türkülere dönüşür sanatçıların, ozanların elinde.

Duayen sanatçımız İzzet Altınmeşe’ye ait Fırat Türküsü de; salın devrilmesi sonucu gelin alayının Fırat’ın derin sularında boğularak can vermelerinin hikâyesidir.

Bu türküyü dinlemeyen, dinleyip de hüzünlenmeyenimiz yoktur.

Ancak bu türkünün bendeki yeri apayrıdır. Beni daha çok hüzünlendirir.

Çünkü derin vadiler arasından aslan gibi kükreyerek Çaycuma’dan geçen Filyos Irmağı’nı hatırlatır bana.

Henüz köprülerin kurulmadığı sallarla geçilmeye çalışılan yıllarda nice canlara mezar olan Filyos Irmağı’nı…

Karadeniz’in yüksek tepelerinden akıp gelen Filyos Irmağı’nın azgın sularına yenik düşen Çaycuma köprülerini…

Müsaadenizle şimdi anlatalım yörenin tarihinde derin izler bırakan Çaycuma köprülerinin sıra dışı hikâyesini.

Demiryollarının eseri ilk köprü

Hani “Coğrafya kaderindir” denir ya Filyos Irmağı da Çaycuma’nın kaderi olmuştur.

Karadeniz’e dökülen ve şehri adeta ikiye bölen ırmağın üzerinde karşıdan karşıya geçişler,  Cumhuriyet’in ilk yıllarına kadar sal veya kayıklarla yapılıyordu.

Fırat Nehri’nde olduğu gibi salların devrilmesiyle yolcuların Filyos Irmağı’nın kükreyerek akan serin sularında kaybolduğu ölümlü kazalar yaşanıyordu.

1930 yılında tren işletmeciliğine açılan Filyos-Çaycuma-Balıkısık demiryolunun inşası sırasında şehir ile istasyon arasında malzeme taşımak ve diğer ihtiyaçlar için ahşap servis köprüsü yapıldı.

1928 yılında inşa edilen köprü, 550 metre uzunluğuyla Anadolu’nun en uzun ahşap köprülerinden biriydi.

Demiryolların bir eseri olan Çaycuma’nın ilk ahşap köprüsü, demiryolu hattı inşa edildikten sonrası yöre halkının ulaşımı için kullanıldı. Böylelikle ulaşımda saldan köprüye geçiş yapıldı.

Her selde yıkıldı, yenisi yapıldı

Ancak kuvvetli yağış rejimine sahip yörede her yıl yükselen sularla birlikte ahşap köprü ya yıkılıyor ya da büyük hasar görüyordu.

Onarımlar sırasında uzunluğu 600 metreye çıkarılan insanların korkarak geçtiği Ahşap Köprünün Çaycuma kısmı 1938 yılında posta otobüsünün geçişi sırasında çökmüştü. Otobüsün arkası parçalanan köprü enkazına sıkışmış, baş tarafı da kuru zemine düşmüştü. Allah’tan Otobüs yolcularına bi’şey olmamıştı.

Onarımlar sırasında uzunluğu 600 metreye çıkarılan ve üzerinden Ahşap Köprü yerini ancak 1951 yılına kadar Çaycumalıların ulaşımını sağlayan emektar ahşap köprü, yerini inşa edilen yeni betonerme köprüye bıraktı.

Çaycuma’dan geçen Filyos Irmağı üzerinde salların yerini ahşap köprü, ahşap köprünün yerini betonerme köprü almış, kazalar tarihe karışmıştı.

Facia!
Artık kazalar tarihe karıştı derken, takvim yaprakları 6 Nisan 2012 tarihini gösterdiğinde akla gelmeyen başa geldi.

Dağlardan kükreye kükreye gelen Filyos Irmağı, tüm heybeti ve kuvvetiyle Çaycuma Köprüsü’ne yüklenince tarih tekerrür etmiş, köprünün bir bölümü sele yenik düşerek çökmüştü.

Köprünün çökmesiyle meydana gelen kazada 15 kişi sel sularında kaybolmuş, Kayıp 15 kişiden 11’i bulunmuş, 4 kişi ise bulunamamıştı.

Çaycuma’nın bereketli toprakları,  yağmur sularıyla değil, yürekleri yanan, feryatları göğe yükselen insanların gözyaşlarıyla sulanmıştı.

Acıları dinmeyen aileler, her yıl kaza yerinde kaybettikleri yakınlarını anıyorlar.

Ölenlere rahmet diliyor, yakınlarının acılarını paylaşıyorum.

Dileriz ki bu acılar artık son bulur, acıların yerini sevinçler alır.

Dileriz ki yıkılan köprü yerine inşa edilen yeni köprüler, ebediyen Çaycuma’yı süsleyen bir gerdanlık, bir hizmet abidesi olarak kalır.

Yorumlar (2)
Cahit Ertekin 1 yıl önce
Degerli askerlik arkadasim.Yaslandikmi ne.Dededen torunlara masallar.
Guzel yazmissin tebrik ediyorum.
Sen cansin.
Ben isin nedenine nicinine bakiyorum ondan isyanim.
Sen arastirmaci gazetecisin tabii olaua farkli yerden bakmissin eyvAllah.
Selametle kardeşim...
M.Tarık Başören 1 yıl önce
Güzel yazmışsınız ama bu tarz faciaların tekerrür etmemesi adına faciada ihmali bulunanların cezalandırılması gerekiyor. Bu faciada bırakın ceza verilmesini şüpheliler hakkında soruşturma dahi açılamadı.
Puan Durumu
Takımlar O P
Takımlar O P
1. Trabzonspor 38 81
2. Fenerbahçe 38 73
3. Konyaspor 38 68
4. Başakşehir 38 65
5. Alanyaspor 38 64
6. Beşiktaş 38 59
7. Antalyaspor 38 59
8. Karagümrük 38 57
9. Adana Demirspor 38 55
10. Sivasspor 38 54
11. Kasımpaşa 38 53
12. Hatayspor 38 53
13. Galatasaray 38 52
14. Kayserispor 38 47
15. Gaziantep FK 38 46
16. Giresunspor 38 45
17. Rizespor 38 36
18. Altay 38 34
19. Göztepe 38 28
20. Ö.K Yeni Malatya 38 20
Takımlar O P
1. Ankaragücü 36 70
2. Ümraniye 36 70
3. Bandırmaspor 36 62
4. İstanbulspor 36 60
5. Erzurumspor 36 58
6. Eyüpspor 36 57
7. Samsunspor 36 51
8. Boluspor 36 50
9. Manisa Futbol Kulübü 36 49
10. Tuzlaspor 36 49
11. Denizlispor 36 49
12. Keçiörengücü 36 48
13. Gençlerbirliği 36 48
14. Altınordu 36 45
15. Adanaspor 36 45
16. Kocaelispor 36 44
17. Bursaspor 36 44
18. Menemen Belediyespor 36 38
19. Balıkesirspor 36 12
Takımlar O P
1. M.City 38 93
2. Liverpool 38 92
3. Chelsea 38 74
4. Tottenham 38 71
5. Arsenal 38 69
6. M. United 38 58
7. West Ham United 38 56
8. Leicester City 38 52
9. Brighton 38 51
10. Wolverhampton Wanderers 38 51
11. Newcastle 38 49
12. Crystal Palace 38 48
13. Brentford 38 46
14. Aston Villa 38 45
15. Southampton 38 40
16. Everton 38 39
17. Leeds United 38 38
18. Burnley 38 35
19. Watford 38 23
20. Norwich City 38 22
Günün Anketi Tümü
Bugün seçim olsa hangi partiye oy verirsiniz? Bugün seçim olsa hangi partiye oy verirsiniz?
Gelişmelerden Haberdar Olun
@