Sigorta İçin Gereken Evraklar Nelerdir?

Sigorta evrakları yeni bir işe gireceğiniz zaman veya iş değiştireceğiniz zaman toplanması gereken evraklardır. Sigorta için gereken evraklar toplanmadan ve sigorta girişleriniz yapılmadan kamu hizmeti veren veya özel sektörde hizmet veren bir kurumda aktif olarak çalışmanız mümkün değildir.

Sigorta bilgileriniz güncel olmalı ve iş başvurusunda bulunduğunuz firmaya kısa sürede teslim edilmeli. Bu evraklar temin edilirken işe başladığınız tarihten çalıştığınız süre boyunca talep etmeniz gereken haklar sigorta ile sağlanır. Bu nedenle iş hayatına atıldığınızda sigorta bilgilerinize daima ihtiyacınız olacaktır. Bu durumda sigorta nasıl yapılır ve sigorta için gereken evraklar nelerdir sorusu iş hayatına yeni atılacak kişilerin en çok merak ettikleri konudur.

Sağlık Raporu

İş hayatına atıldığınızda çalıştığınız kurumun istediği sigorta için gereken evraklar arasında ilk olarak sağlık raporu geliyor.

Çalıştığınız iş yerinde ister aktif çalışan olun ister masa başı çalışan olun iş hayatınız boyunca birçok kaza, yaralanma veya hastalık yaşayabilirsiniz. Bu gibi durumlarda çalıştığınız firmanın sağlık masraflarınızı karşılaması ya da çalıştığınız işin zorluğuna göre yaşayabileceğiniz problemleri ön görmesi için sağlık raporu şarttır.

Eğer sağlık raporunuza işlenen bilgilerde mevcut bir rahatsızlığınız varsa sigorta için gereken evraklar çalışacağınız kuruma teslim edildiğinde kurum tarafından tespit edilir ve bu işte çalışmaya uygun olup olmadığınıza dair analiz yapılır.

Eğer mevcutta bulunan sağlık probleminiz, başvurduğunuz işi yapmanıza engel teşkil ediyorsa iş yeri sizi çalıştırmak gibi bir risk almayacaktır.

Daha sonraki dönemlerde oluşabilecek problemlerde sigorta için gereken evraklar kontrol edildiğinde sağlık raporunuzda mevcut işinizi yapmaya uygun olmadığınız tespit edilirse hem çalıştığınız firma hakkında hem de sizin hakkınızda cezai işlem uygulanır.

İş yerinde yaşadığınız bir problem veya kaza nedeniyle mevcut işinizi tekrar yapamayacak duruma gelirseniz sağlık raporunuzun güncellenmesi ve sigorta bilgilerinize işlenmesi gerekmektedir.

İkametgâh Belgesi

İkametgâh belgesi de sigorta için gerekli belgeler arasında yer almaktadır. Türkiye Cumhuriyeti sınırları içinde ve çalışacağınız bölgede olduğunuza orada ikamet ettiğinizi tescilleyen belgedir. İkametgah belgeniz bağlı bulunduğunuz ilçenin kaymakamlığında ilçe ve nüfus müdürlüğünden temin edebilirsiniz.

Eğer başka bir ilden geliyorsanız ve geldiğiniz ilde ikametgâh oluşturmadıysanız iş başvurularında ve diğer bütün resmi işlemlerde önceden yaşadığınız ile ve ilçeye bağlı gözükürsünüz.

Bu nedenle ikametgâh belgesi mevcut bulunduğunuz bölgede resmi işlemlerinizi yapabilmek için gereklidir.

İkametgâh belgesi, Nüfus Müdürlükleri’nden alınabilir ya da e-devlet sistemi üzerinden temin edilebilir.

Göç veya mübadele gibi durumlarda önce İl Göç ve Nüfus Müdürlüğü’nden gerekli işlemler yapılmalı ve daha sonra ikametgâh belgesi temin edilmelidir.

Bu işlemler tamamlandıktan sonra Türkiye Cumhuriyeti’nde geçerli ikametgâh belgesi oluşturabilir ve sigorta işlemlerinde sisteme girişi yapılabilir.

Türkiye Cumhuriyeti’nde geçerli ya da bulunduğunuz ilde geçerli sayılmayan ikametgâh belgesiyle sigorta giriş işlemi yapılamaz ve sigorta için gerekli evraklar tamamlanmamış olur.

İkametgâh belgesiz çalışan personel kaçak işçi statüsünde olacağından hem personel hem de iş veren kurum hukuki yaptırıma tabi tutulur ve hakkında cezai işlem uygulanır.

Sabıka Kaydı

İş başvurularında sigorta için gereken evraklar arasında sabıka kaydı bulunmalıdır. İş başvurusu yapacak olan kişinin daha önce işlemiş olduğu bir suç var mı ya da bu suçtan ceza almış mı? Bu sorulara ilişkin bilgiler sabıka kaydında bulunmaktadır.

Sigorta giriş işlemleri yapılırken iş başvurusu yapan kişinin sicil kaydında yüz kızartıcı mevcutsa başvurusu reddedilir. Gerek özel sektörde gerek kamuda çalışacak personellerin sicil kayıtlarında herhangi bir suç bulunmamalıdır.

Halk arasında ‘Sicili bozuk’ olarak tabir edilen şahıslar genellikle personel alımında tercih edilmezler. Eğer iş başvurusu yapan şahsın hakkında suçlama yapılmışsa ve şahıs bu suçlamadan aklanmışsa hakkında atfedilen iddialar doğrultusunda mahkeme kayıtları sicil kaydında bulunur ve iş başvurusu esnasında mahkeme süreci değerlendirilerek alım yapılır veya yapılmaz.

Eğer bir suç işlemiş ve mevcut suçundan hüküm giymişse işlenen suç detaylarıyla siciline işler ve sabıka kaydında tüm detaylarıyla yer alır.

İş başvurusu yapan kişinin sabıka kaydında herhangi bir suça rastlanmadıysa sabıka kaydı temiz olarak ifade edilir ve istediği kurumda rahatlıkla iş başvurusu yapabilir.

Diploma

Başvurulan işte yeterlilik bildiren bir belgedir. Sigorta işlemleri yapılırken çalışacak olan personelin diploma durumu aldığı eğitimi ve yapılacak iş için gerekli eğitimi alıp almadığını bildirir. Diploma belgesi mezun olduğu okuldan alınan diploma belgesi olmak zorunda değildir. Mevcut diploma belgesinin fotokopisi yeterli olacaktır.

Diploma belgesi sigorta giriş işlemleri için zorunlu tutulan bir belge değildir. Ancak personel alımı yaparken firmaların değerlendirmesi için gerekli bir evraktır.

Bu nedenle sigorta için gerekli evraklar toplanırken mevcut bitirdiğiniz okulun diplomasını da bu evraklar içine koyabilirsiniz.

Diploma denildiğinde aklınıza sadece üniversite veya lise gibi okul diploması gelmesin iş başvurusu yapacağınız firma veya işletmeye göre mesleki yeterlilik, ustalık, kalfalık belgeleri gibi belgelerde sigorta için gereken evraklar listesine konulabilir.

Diploma ve eğitim belgesi gibi belgelerin yanında eğitim gördüğünüz bir alanda size verilen sertifikayı da bu evraklar arasına koyabilirsiniz.

Eğer mesleğinizin dışında veya mesleğinize paralel bir alanda eğitim gördüğünüz bir alan varsa bu eğitimi aldığınız kurs sizlere bu alanda eğitim gördüğünüzü tescilleyen bir sertifika verecektir. Almış olduğunuz sertifika, sigorta giriş işlemlerinde kullanılmaz. Ancak personel bilgisi için lazım olabilir.

Aile Bildirimi Formu

AGİ (aile geçim indirimi) hizmetinden faydalanabilmek için doldurulması gereken bir formdur. Aile nüfusunu, hanede bulunan nüfusu bildirdiğiniz ve eve giren gelir miktarını bildirdiğiniz bir formdur.

İş başvurusu yapacak olan kişinin medeni durumu yani evli mi yoksa bekar mı gibi soruların mevcut olduğu bir formdur. Uygun görülen şartlarda iş başvurusu yapan kişiler asgari geçim indiriminden faydalanabilirler.

Aile bildirimi formunda sorulan sorulardan biri, hanede çocuk var mı? Hanede bulunan çocuk sayısıyla birlikte aile bildirimi formunda belirtmelisiniz.

Hane nüfusunda çalışan kaç kişi var ve aylık gelir gider oranı nedir gibi sorular da mevcut. Ayrıca hane nüfusunda olmayan ancak hanede yaşayan kaç kişi varsa belirtmelisiniz.

Aile bildirimi formu da geçim standartlarını belirlemek ve duruma göre aile geçim indiriminden faydalanabilmek için gerekli evraklardan biridir.

Sigorta için gereken evraklar listesinde AGİ’den faydalandığınızı belirtmek için başvuru yaptığınız firmalar mutlaka aile bildirimi formu doldurmanızı isteyecektir.

Ayrıca aile bildirimi formunda firmanın bilgilenmesi için aile nüfusunda bulunan bireylerin eğitim durumuyla ilgilide doldurulması gereken bir bölüm bulunmaktadır.

Bu formla beraber güncel olarak çektirmiş olduğunuz altı adet vesikalık fotoğrafla sigorta için gereken evraklar tamamlanmış olacaktır.