Araştırmacı-Yazar İbrahim Kekeç Yazdı…

Gazete haberlerine göre; dünden bugüne eski Çaycuma köprüleri kronolojisi…

  • Çaycuma’nın Ahşap Köprüsü ilk kez ne zaman ve kim tarafından yapıldı?
  • Ahşap köprüler kaç defa yıkıldı, kaç defa yapıldı?
  • Ahşap köprüden düşen otobüse ve içindekilere ne oldu?
  • İlk betonerme köprü ne zaman yapıldı?

Gazete Haberleri Eşliğinde Eski Çaycuma Köprüleri Kronolojisi

DEMİRYOLLAR MECMUASI/ÇAYCUMA BELEDİYESİ: 1928: Devlet Demiryolları tarafından ilk ahşap köprünün inşası.

SON POSTA -Temmuz 1933: Selden Çaycuma-Devrek köprüsü yıkıldı.

MİLLİYET-13 Temmuz 1933: Devrek-Çaycuma köprüsünün istasyon tarafındaki kısmı selden yıkıldı.

TAN- 20 Nisan 1936: 586.60 metre uzunluğunda demiryolu durağının yanında köprü yapılacak. İnşaat masrafı 140-150 bin lira tutacağı tahmin ediliyor

TAN -14 Şubat 1937: Çaycuma nahiye merkezini istasyona bağlayan ahşap köprü sellerden dolayı geçilemeyecek hale gelmiştir. Münakalat sallarla temin olunmaktadır.

TAN- 28 Nisan 1937: Çaycuma’da istasyon ile nahiye merkezi arasından geçen ve yatağını sık sık değiştirerek her sene köprünün bir kısmını harap etmekte, tarlaları da kendine yatak yapmaktadır.

Irmağın her iki tarafına duvarlar inşa edilerek, üzerinden otomobil geçecek 650 mt uzunluğunda bir köprü yapılacak. 35 bin liraya mal olacağı hesaplanan bu işlere başlanılmıştır.

TAN 4 Ağustos 1937: Kış günlerinde tehlikeli bir hal alan tahta köprü yerine beton köprünün inşasına başlanmak üzeredir. Irmağın toplu bir şekilde akması için Irmağın kenarlarına taştan set yapılmıştır.

HABER - 2 Nisan 1938: İçindeki 7 yolcusuyla Çaycuma İstasyonundan Bartın’a hareket eden posta otobüsünün köprüden geçişi sırasında köprünün Çaycuma kısmı aniden çökmüş, otobüs de aşağı düşmüştür. Otobüsün düştüğü yerde su olmadığı için kazada ölü-yaralı olmamış, sadece otobüs hasarlanmıştır.

ULUS- 2 Haziran 1938: Çaycuma’da şehir ile istasyon arasında bulunan Filyos Irmağı üzerindeki büyük ahşap köprü sellerden yıkılmıştır. Yeniden beton olarak yapılması için Bayındırlık Bakanlığının gönderdiği fen heyeti etütlerle meşguldür. 

ULUS- 10 Eylül 1938: Zonguldak Nafia Müdürlüğü tarafından 26 Eylül 1938 tarihinde 28. 135 lira 56 kuruş keşif bedelli Çaycuma ahşap köprü ve sahil tahkimatı için ilanla eksiltmeye çıkılmış.

KURUN- 14 Eylül 1938: Büyük kısmı sellerle yıkıldığı için geliş-geçişi sekteye uğratan Filyos Nehri üzerindeki Çaycuma Köprüsü’nün tamiri ve nehir kıyısındaki tahkimat işi Zonguldak Nafia Müdürlüğü tarafından eksiltmeye çıkarılmıştır. İhale 26 Eylülde yapılacaktır.

ULUS-10 Nisan 1948: Filyos çayının taşması neticesinde Çaycuma köprüsü yıkılmış, elli köyün ilçe merkeziyle irtibatı kesilmiştir.

SON POSTA-27 Ağustos 1948: Çaycuma Köprüsü’nün sellerden yıkılan kısmının ahşap tamir işi geçen hafta 80 bin liraya ihale edilerek tamire başlanmıştır. Şimdiki ahşap köprünün biraz aşağısına yapılacak betonerme köprünün ise etütleri yapılmış projeleri hazırlanmaktadır. Tahminen 1. 250.000 liraya mal olacaktır.

ULUS- 15 Haziran 1949: Çaycuma’da Filyos Irmağı üzerinde bulunan ahşap köprünün yerine 1. 250.000 lira bedelle Bayındırlık Bakanlığı tarafından ihale edilen beton köprünün inşaatına başlama hazırlıkları bitmiştir. Köprü inşaatını taahhüt eden müteahhit bu amaçla 10 kişilik bir ekip göndermiştir.

SON POSTA-8 Temmuz 1949: Çaycuma beton köprüsünün inşasının hazırlıkları kapsamında şantiye kurularak 2 bin torba çimento ve bir kısım malzeme gönderilmiş, temel atma töreninin 15 gün içinde yapılacağı öğrenilmiştir.

FAYDALANILAN KAYNAKLAR

  1. Demiryollar Mecmuası
  2. Çaycuma Belediyesi(https://caycuma.bel.tr/)
  3. Zonguldak Nostalji
  4. İlgili gazeteler

Editör: TE Bilişim